Stapelbädden 9
Stapelbädden 9 markerad med röd oval.Stapelbädden 9 markerad med röd oval.

Stads och landskapsbild

Nulägesbeskrivning

Fastigheten Stapelbädden 9 ligger i stadsdelen Gåshagas södra del, på gränsen till stadsdelen Käppala. Fastigheten ligger i slutet av Värdshusvägen och vid Lidingöbanans ändhållplats Gåshaga brygga.

Byggnationen inom stadsdelen Gåshaga tillkom under åren 1999–2009 i den största omvandlingen av en stadsdel som hittills ägt rum på Lidingö. Gåshaga hade en stor, till delar lite brokig bebyggelse av små och stora industrimiljöer, egnahemsområden, flera båtvarv, många fritidshus och kolonistugor med mera. När industriepoken klingat av under sent 1900-tal väcktes planer på att omvandla Gåshaga till ett renodlat bostadsområde. I stort sett all befintlig bebyggelse i stadsdelen kom att ersättas med tre strandnära bostadsområden med en betydligt mer exklusiv karaktär än tidigare, Gåshaga brygga (i norra Käppala), Gåshaga pirar och Gåshaga strand. I flerbostadshus, radhus, parhus och villor byggdes sammanlagt 350 bostäder.

Inom fastigheten Stapelbädden 9 finns en byggnad innehållande restaurang, hotell och konferenslokaler samt mindre kontors- och butikslokaler. Fastigheten består av både vattenområde med gästhamn och landområde. Byggnaden har i dag en byggnadsarea på 1068 kvm och bruttoarea på 2053 kvm.

Öster om fastigheten ligger Höggarnsfjärden med farled för båttrafik in till Stockholm. Norr om fastigheten ligger bostadsområdet Gåshaga pirar med flerbostadshus, radhus och villor uppförda under stadsomvandlingen åren 1999 till 2009. Väster om fastigheten finns industrier, en skola och Käppalaverket. Söder om fastigheten finns en blandning av industribyggnader, kontorslokaler samt radhus.

Byggnaden på Stapelbädden 9 sedd från norr med bryggor i förgrunden. Byggnaden på Stapelbädden 9 sedd från norr med bryggor i förgrunden.

Byggnaden på Stapelbädden 9 sedd från söder med Lidingöbanan och hållplatsen Gåshaga brygga i förgrunden. Byggnaden på Stapelbädden 9 sedd från söder med Lidingöbanan och hållplatsen Gåshaga brygga i förgrunden.

Värdshusvägen avslutas med en vändplan framför den västra fasaden på byggnaden på Stapelbädden 9.Värdshusvägen avslutas med en vändplan framför den västra fasaden på byggnaden på Stapelbädden 9.

Den östra fasaden ut mot vattnet på byggnaden på Stapelbädden 9.Den östra fasaden ut mot vattnet på byggnaden på Stapelbädden 9.

Bilden visar planerade ändringar på fastigheten.Bilden visar planerade ändringar på fastigheten.

Planförslag och konsekvenser

Fastighetsägaren önskar göra en tillbyggnad på huvudbyggnadens södra sida, göra fasadändringar med fler fönster och balkonger samt bygga ett nytt fristående förråd vid bryggan. Eftersom fastigheten har ett planstridigt utgångsläge har detta inte varit möjligt när fastighetsägaren ansökt om bygglov för åtgärderna. Detaljplanens syfte är att göra befintlig byggnad planenlig samt att möjliggöra en utbyggnad av byggnaden för att fastigheten ska kunna utvecklas. Planen ska även möjliggöra det nya fristående förrådet vid bryggan.

I detaljplanen ges fastigheten användningarna Restaurang (c1), Detaljplandel (H), Kontor (K), Hotell och konferens (o1) och Hamn (V). Fastighetens vattenområde har användningarna Vattenområde (W) och Gästhamn (W1).

I restaurangen vill fastighetsägaren bygga igen det öppna bjälklaget för att skapa ett mer intimt rum och en trevligare restauranglokal. De stora glasade partierna behålls mot norr och öster. På övervåningen skapas plats för fler hotellrum och co-workingrum. I söder vill fastighetsägaren öppna upp den slutna fasaden med större glaspartier och en ny entré i glas för att byggnaden ska bli mer välkomnande samt att restaurangen ska få fler utblickar och fler sittplatser på solsidan.

Befintlig huvudentré med uteservering i norr behålls men öppnas upp mot vattnet med fler glaspartier för att skapa transparens genom byggnaden mot den nya entrén i söder. Befintlig mur mellan byggnaden och vattnet rivs och ersätts med plexiglas för att förbättra utsikten från restaurangen.

Hotelldelen planeras utökas från 13 till 22 rum. Tio av rummen kan hyras ut som co-workingkontor med egen wc och dusch beroende på efterfrågan under året. På entrévåningen planerar fastighetsägaren anordna gym och spa med behandlingsrum. För att SPA-delen med gym ska hänga ihop bättre med entré och restaurangdelen planerar fastighetsägaren att bygga igen den utvändiga passage som i dag skär av entrévåningen i två delar.

På bryggan planeras för ett fristående förråd om 30 kvm. Förrådet får ha en högsta nockhöjd om 2,7 meter. Förrådet är tänkt att nyttjas av båtuthyrningsföretaget som i dag hyr en butikslokal i byggnaden. Tanken är att båtuthyrningsföretaget ska ges en ny mindre lokal i byggnaden så att deras befintliga lokal kan nyttjas av gymmet, som är en mer publik verksamhet som är öppen året om. Båtuthyrningsföretaget ges i stället tillgång till det nya förrådet som de kan använda för verksamhetens båtutrustning. Förrådet är tänkt att placeras vid bryggan och har placerats på en låg nivå för att så lite som möjligt störa utsikten för boende i lägenheterna intill planområdet och boende på hotellet inom planområdet.

I samband med ombyggnationen planerar fastighetsägaren att byta kulör på byggnadens fjällpanel från svart trälasyr till mörkgrå. Förrådet planeras också ha mörkgrå fjällpanel och ett sedumtak. Sedumtaket bör med fördel utformas med inhemska arter.

De planerade förändringarna av byggnaden ger en ökad byggnadsarea om 184 kvm jämfört med den byggnadsarea byggnaden har i dag (1068 kvm), det motsvarar en byggnadsarea om 1252 kvm. I planen regleras byggrätten för huvudbyggnaden med en största byggnadsarea om 1270 kvm, för att medge lite marginal för den planerade ombyggnaden. Därutöver medges det fristående förrådet om 30 kvm. I byggnadsarean har många av byggnadens balkonger räknats in. Balkonger som sticker ut mer än 1,5 meter från fasad har räknats in, samt balkonger och utskjutande byggnadsdelar som är placerade närmare marken än tre meter. I bilden nedan är inräknade byggnadsdelar markerade med grått (tillkommande) eller skrafferade (befintliga).

Planen reglerar att huvudbyggnaden får ha en högsta nockhöjd på 12,5 meter över angivet nollplan. Teknikutrymme får sticka upp över högsta nockhöjd. Höjden motsvarar byggnadens utseende i dag. Det fristående förrådet får ha en högsta nockhöjd om 2,7 meter.

Bilden visar planerad tillbyggnad med nya hotellrum på byggnadens södra sida. Bild: Millimeter arkitekter.Bilden visar planerad tillbyggnad med nya hotellrum på byggnadens södra sida. Bild: Millimeter arkitekter.

Bilden visar planerad tillbyggnad av en entré på byggnadens södra sida. Bild: Millimeter arkitekter.Bilden visar planerad tillbyggnad av en entré på byggnadens södra sida. Bild: Millimeter arkitekter.

Bilden visar planerad tillbyggnad av balkonger på byggnadens norra och östra sida. Bild: Millimeter arkitekter.Bilden visar planerad tillbyggnad av balkonger på byggnadens norra och östra sida. Bild: Millimeter arkitekter.

Bilden visar planerad tillbyggnad av balkonger och entré på byggnadens norra sida. Bild: Millimeter arkitekter.Bilden visar planerad tillbyggnad av balkonger och entré på byggnadens norra sida. Bild: Millimeter arkitekter.

Bilden visar nytt fristående förråd norr om byggnaden. Bild: Millimeter arkitekter.Bilden visar nytt fristående förråd norr om byggnaden. Bild: Millimeter arkitekter.

Sektion som visar förrådet. Bild: Millimeter arkitekter.Sektion som visar förrådet. Bild: Millimeter arkitekter.

Service

Nulägesbeskrivning

Kommersiell service

Fastigheten innehåller i dag restaurang, hotell och konferenslokaler samt mindre kontors- och butikslokaler. Ett båtuthyrningsföretag finns i byggnaden i dag. I omgivningen finns fler företag, industrier och restauranger.

Unga och äldre

Väster om fastigheten finns en skola, Futuraskolan.

Planförslag och konsekvenser

Kommersiell service

Planen möjliggör att fastigheten får större lokaler för restaurang, hotell och konferenslokaler.

Unga och äldre

Planen påverkar inte skolor, förskolor eller äldreboenden.

Fastigheten Stapelbädden 9.Fastigheten Stapelbädden 9.

Natur och park

Nulägesbeskrivning

Fastigheten Stapelbädden 9 är helt hårdgjord bortsett från fem träd söder om byggnaden. Fastigheten innehåller även vattenområde med gästhamn och en pir ut i vattnet.

Planförslag och konsekvenser

Eftersom endast hårdgjord mark kommer bebyggas kommer detaljplanens genomförande inte innebära mer hårdgjord mark inom fastigheten. Inga grönytor tas i anspråk för bebyggelse. Fastighetsägaren är öppen för att tillföra gröna ytor i form av till exempel plantering längs med fasaden.

Fastighetens vattenområde planläggs som i dag med användningarna Gästhamn (W1) och vattenområde (W). Strandskyddet upphävs inom fastigheten förutom i det området som planläggs som vattenområde.

Fornlämningar

Nulägesbeskrivning

Inom fastighetens vattenområde finns en fartygs-/båtlämning.

Planförslag och konsekvenser

Lämningen påverkas inte av detaljplanen.

Gator och trafik

Nulägesbeskrivning

Gator, trafik, parkering och leveranser

Fastigheten angörs via Värdshusvägen som slutar med en vändplan vid fastighetsgränsen till Stapelbädden 9. Inga utpekade parkeringsplatser finns inom fastigheten. Besöksparkering finns längs med Värdshusvägen. Varumottagning sker på fastighetens södra sida. Leveranslastbilar stannar vid vändplanen på Värdshusvägen.

Gång- och cykel

Värdshusvägen har trottoar men ingen separerad cykelbana.

Kollektivtrafik

Fastigheten gränsar till spåren för Lidingöbanan. Lidingöbanans ändhållplats Gåshaga brygga ligger precis söder om fastigheten. Busshållplatsen Gåshaga ligger cirka 230 meter väster om fastigheten. Öster om fastigheten ligger båthållplatsen Gåshaga brygga.

Planförslag och konsekvenser

Gator

Detaljplanen påverkar inte gatunätet.

Parkering

Besöksparkering kommer fortsatt att ske längs med Värdshusvägen. Hotellgäster som behöver stå en längre tid kan parkera på parkeringsplats cirka 400 meter väster om planområdet, på fastigheten Ångturbinen 4, som också ägs av fastighetsägaren till Stapelbädden 9.

Leveranser

Varumottagning kommer fortsatt ske på fastighetens södra sida.

Gång- och cykel

Detaljplanen påverkar inte gång- och cykelvägar.

Kollektivtrafik

Detaljplanen bedöms inte påverka kollektivtrafiken.

Jordartskarta. Bild: SGU (Sveriges geologiska undersökning)Jordartskarta. Bild: SGU (Sveriges geologiska undersökning)

Geotekniska förhållanden

Nulägesbeskrivning

Enligt Sveriges geologiska undersöknings (SGU) jordartskarta består marken inom planområdet av fyllning.

Planförslag och konsekvenser

I samband med utbyggnaden av bostäderna i Gåshaga gjordes en geoteknisk utredning. Slutsatsen i utredningen är att nya fyllnadsmassor utgörs av homogena bergmassor och att grundförhållandena inom området är gynnsamma.

Teknisk försörjning

Nulägesbeskrivning

Dricksvatten, spillvatten och dagvatten

Fastigheten ingår i verksamhetsområde för kommunalt vatten och avlopp. Fastigheten är ansluten till kommunala ledningar för dricksvatten, spillvatten och dagvatten i fastighetsgräns mot väster. Ledningarna är förlagda i Värdshusvägen.

Värme

Fastigheten Stapelbädden 9 är ansluten till Stockholm exergis ledningar för fjärrvärme i Värdshusvägen.

El

Fastigheten är ansluten till Ellevios elledningar.

Ledningar, tele, fiber och digital kommunikation

Fastigheten är ansluten till Stokabs fiberledningar.

Avfall

Avfallshantering sker på fastighetens södra sida. Sopbil stannar vid vändplanen i slutet av Värdshusvägen.

Planförslag och konsekvenser

Dricksvatten, spillvatten och dagvatten

Detaljplanen innebär ingen förändring för ledningsnätet för dricksvatten, spillvatten och dagvatten.

Värme

Detaljplanen innebär ingen förändring för ledningar för värme.

El

Detaljplanen innebär ingen förändring för elledningar.

Ledningar, tele, fiber och digital kommunikation

Fastigheten är ansluten till Stokabs fiberledningar. Ledningarna bedöms inte påverkas av detaljplanen.

Avfall

Avfallshanteringen kommer fortsatt ske på byggnadens södra sida.

Dagvatten

Nulägesbeskrivning

Fastigheten är helt hårdgjord bortsett från fem träd som ger möjlighet till lite infiltration. Fastigheten är ansluten till kommunala ledningar för dagvatten i fastighetsgräns mot väster.

Enligt staden dagvattenpolicy så ska dagvatten så långt som möjligt hanteras genom LOD, lokalt omhändertagande av dagvatten.

Planförslag och konsekvenser

Fastighetsägaren planerar att göra mindre tillbyggnader på den befintliga byggnaden samt ett nytt förråd på bryggan. En stor del av den utökade byggnadsarean utgörs av balkonger och utskjutande byggnadsdelar som inte har markkontakt men som ändå räknas in i byggnadsarean. Den föreslagna utökningen sker inom en fastighet där marken redan är hårdgjord och ansluten till befintliga dagvattenledningar. Förändringen innebär därför ingen ytterligare hårdgöring eller ökning av dagvattenavrinningen från området, och påverkar därmed inte kapacitetsbehovet eller funktionen hos det existerande dagvattensystemet.

Med hänsyn till att förändringen är av begränsad omfattning och att fastighetens hårdgöringsgrad inte förändras, har miljö- och stadsbyggnadskontoret bedömt att en dagvattenutredning inte är nödvändig för denna detaljplan. Planens genomförande innebär inte någon ökad belastning på den befintliga dagvattenhanteringen eller på recipienten och omgivande miljö. Planens genomförande bedöms inte försämra möjligheten att uppnå miljökvalitetsnormerna för vatten.

Fastighetsägaren har möjlighet att förbättra dagvattenhanteringen på fastigheten genom att till exempel avleda takvatten till växtbäddar eller andra nyskapade grönytor inom fastigheten. Då takvattnet är förhållandevis rent så påverkar det inte föroreningsbelastningen i någon större omfattning, men kan bidra positivt med fördröjning av dagvattnet. Eftersom förändringen som planeras på fastigheten är så liten och nyttan försumbar så finns inga planbestämmelser i detaljplanen som kräver några specifika dagvattenåtgärder. Planbestämmelser om avledning av takvatten riskerar att göra fastigheten planstridig eftersom befintlig byggnad har en annan lösning i dag med dagvatten till ledning.

Risker, miljö, hälsa och säkerhet

Förorenad mark

Nulägesbeskrivning

Det finns inte några kända föroreningar inom området.

Planförslag och konsekvenser

Planen innebär ingen påverkan på förorenad mark.

Radon

Nulägesbeskrivning

Berggrunden på Lidingö klassas som normalriskmark beträffande radon.

Planförslag och konsekvenser

Byggnader för stadigvarande vistelse på normalradonmark ska utföras radonskyddade. Byggnader på mark med hög radonhalt ska byggas radonsäkert.

Buller från Värdshusvägen och Lidingöbanan. Buller från Värdshusvägen och Lidingöbanan.

Buller, vibration och stomljud

Nulägesbeskrivning

Planområdet gränsar till Värdshusvägen och Lidingöbanan som medför visst buller. En bullermätning för Lidingöbanan visar på en ekvivalent ljudnivå på 45–55 dBA vid fasad på byggnaden på Stapelbädden 9.

Bullermätning längs med Värdshusvägen slutar i korsningen Värdshusvägen/Södra Kungsvägen, 230 meter väster om Stapelbädden 9. Fastigheten ligger vid slutet av Värdshusvägen som avslutas med en vändplan. Biltrafik på den delen av Värdshusvägen är mycket begränsad.

Planförslag och konsekvenser

Fastighetsägaren planerar att bygga fler hotellrum på byggnadens södra sida som ligger mot Lidingöbanan. Det finns inga rekommendationer för ljudmiljön utomhus vid fasad för tillfälligt boende som hotell utgör. Folkhälsomyndigheten har allmänna råd om buller inomhus för sovrum i tillfälligt boende. Det allmänna rådet anger ekvivalenta nivå 30 dBA och maximal nivå 45 dBA.

Fastighetsägaren har låtit göra en ljudmätning i befintlig byggnad och PM Akustik har tagits fram. Utifrån uppmätta resultat från ljudmätningarna ges generella anvisningar som ska beaktas under projektering av bygghandlingar så att ljudkrav och akustiska riktvärden för hotell och restaurang uppfylls.

Vad gäller buller från trafik och järnväg så visar utredningen att de ekvivalenta ljudnivåerna inte är särskilt höga och bedöms hanterbara med normalt byggutförande. Utredningen har tagit hänsyn till start och stopp samt stillastående spårtrafik från Lidingöbanan. Bullervärden vid fasad understiger 60 dBA ekvivalenta ljudnivå som är riktvärde för vanliga bostäder.

Tabellen visar uppmätt ljudnivå från trafik och andra yttre ljudkällor. Bild: Delta Akustik.Tabellen visar uppmätt ljudnivå från trafik och andra yttre ljudkällor. Bild: Delta Akustik.

Markering med nummer två visar de planerade nya hotellrummen på byggnadens södra sida mot Lidingöbanan. Nummer tre visar balkonger.Markering med nummer två visar de planerade nya hotellrummen på byggnadens södra sida mot Lidingöbanan. Nummer tre visar balkonger.

Inomhus orsakar befintlig ventilation visst buller men fastighetsägaren planerar att se över hela ventilationen i samband med ombyggnation av byggnaden.

Detaljplanen innehåller inga planbestämmelser om buller då byggnaden inte är utsatt för buller från trafik eller järnväg. Eftersom tillåten ljudnivå inomhus regleras av annan lagstiftning och allmänna råd så innehåller detaljplanen inga planbestämmelser om detta. Med bra isolering av fasad och fönster bedöms det som genomförbart att bygga ut hotellet mot Lidingöbanan och klara 30 dBA inomhus.

Risken för vibrationer och stomljud från Lidingöbanan bedöms som låg eftersom tågen håller så pass låg hastighet.

Kartan visar aktsamhetsområde för skred i finkornig jordart. Planområdets lokalisering markerad med röd oval. Bild: SGI.Kartan visar aktsamhetsområde för skred i finkornig jordart. Planområdets lokalisering markerad med röd oval. Bild: SGI.

Ras, skred, erosion, sättningar

Nulägesbeskrivning

Planområdet är utpekat som aktsamhetsområde för skred i finkornig jordart i kartunderlag från Statens geotekniska institut (SGI).

Planförslag och konsekvenser

Hela strandremsan i Gåshaga är utpekad som aktsamhetsområde för skred i finkornig jordart. Fastigheten Stapelbädden 9, liksom hela strandremsan i Gåshaga, är redan bebyggd och uppfyller aktuella stabilitetskrav för befintlig markbelastning. Utbyggnaden som planeras på fastigheten innebär endast en mindre utbyggnad som bedöms ha en begränsad påverkan på markens stabilitet, särskilt eftersom området redan är tätbebyggt och har en etablerad infrastruktur.

Vid byggnation inom fastigheten kommer hänsyn tas till byggnadens grundläggning och dränering för att minimera ytterligare belastning och markpåverkan i området. Inför startbesked ska grundläggningsmetod redovisas.

Eftersom hela området redan är bebyggt och den planerade utbyggnaden är av begränsad omfattning, bedöms risken för skred kunna hanteras på ett tillfredsställande sätt.

Översvämningsrisk

Nulägesbeskrivning

Sen 2015 har Länsstyrelsen i Stockholm en rekommendation om lägsta grundläggningsnivå, sett till att havsnivåer förväntas fortsätta stiga och att kraftiga skyfall blir vanligare. Rekommendationen är att ny bebyggelse och samhällsfunktioner av betydande vikt längs länets Östersjökust behöver placeras ovanför nivån +2,70 meter i höjdsystemet RH2000. Byggnader av mindre värde, till exempel uthus och garage, kan placeras under ovan angivna nivåer.Befintlig byggnad på Stapelbädden 9 ligger på marknivå mellan +3,4 m och +3,6 m i höjdsystemet RH2000.

Vid vändplatsen utanför planområdet finns en lågpunkt där vatten riskerar att samlas vid ett skyfall.

Planförslag och konsekvenser

Den planerade tillbyggnaden planeras göras på nivån +3,5 m. Utifrån Länsstyrelsens rekommendationer bedöms den planerade byggnationen vara lämplig med avseende på risken för översvämning.

Det nya förrådet planeras på nivån +1,6 m. Förrådet utgör en sådan byggnad som tillåts placeras under rekommenderade nivåer. Förrådets placering på den lägre nivån är vald för att så lite som möjligt störa utsikten för boende i lägenheterna intill planområdet och boende på hotellet inom planområdet.

Lågpunkten vid vändplanen ligger på +3,0. Ytan där utbyggnaden är planerad ligger högre och bedöms inte löpa risk att översvämmas på ett sätt som riskerar skada byggnaden. Vid vändytan finns både dagvattenbrunnar och kantsten som hindrar vatten från att rinna in på fastigheten. Lutningen på fastigheten är dessutom bort från byggnaden så vatten kommer inte ansamlas vid fasaden.

Bilden visar planområdets lokalisering i förhållande till Käppalaverket och fastigheterna Lidingö 12:194 och 12:206. Röd pil visar den infart som används för leveranser av farligt gods till Käppalaverket. Inga transporter körs till planområdet.Bilden visar planområdets lokalisering i förhållande till Käppalaverket och fastigheterna Lidingö 12:194 och 12:206. Röd pil visar den infart som används för leveranser av farligt gods till Käppalaverket. Inga transporter körs till planområdet.

Farligt gods

Nulägesbeskrivning

Gåshagaleden och Värdshusvägen är rekommenderad sekundär väg för transporter med farligt gods. Värdshusvägen slutar med en vändplan i direkt anslutning till fastigheten Stapelbädden 9. Enligt Länsstyrelsen i Stockholms län ska en riskbedömning göras vid framtagande av detaljplaner inom 150 meter från väg där det transporteras farligt gods. I vilken utsträckning och på vilket sätt riskerna ska beaktas beror på hur riskbilden ser ut för det aktuella planförslaget.

Planförslag och konsekvenser

För att bedöma riskerna med transporter av farligt gods har en tidigare gjord riskutredning använts. Riskutredningen gjordes till en detaljplan för fastigheterna Lidingö 12:194 och 12:206 på Gåshagaleden 87 och 89 som vann laga kraft 2023. Fastigheterna Lidingö 12:194 och 12:206 ligger cirka 600 meter väster om aktuellt planområde. Gåshagaleden är tillfartsväg till båda detaljplanerna varför slutsatserna i riskutredningen kan användas även för aktuell detaljplan.

I riskutredningen konstateras att det endast är Käppalaverket som förväntas medföra några betydande transporter med farligt gods på Gåshagaleden. Käppalaverket ligger väster om aktuellt planområde. Transporter till Käppalaverket använder infarten från Gåshagaleden cirka 560 meter från aktuellt planområde. Det innebär att inga transporter kör på Värdshusvägen bort till aktuellt planområde.

Risken för olycka med farligt gods bedöms därför vara obefintlig för fastigheten Stapelbädden 9. Se bilden nedan som visar planområdets lokalisering i förhållande till Käppalaverket, Gåshagaleden, Värdshusvägen och fastigheterna Lidingö 12:194 och 12:206.

Lidingöbanan

Nulägesbeskrivning

Fastigheten gränsar till spåren för Lidingöbanan. Lidingöbanans ändhållplats Gåshaga brygga ligger precis söder om fastigheten. Från byggnaden till närmaste spårmitt är det elva meter. På järnvägsspåret förekommer enbart persontrafik. Risker kopplade till Lidingöbanan utgörs generellt av urspårning och tågbrand.

Planförslag och konsekvenser

Lidingöbanan går parallellt med fastighetsgränsen i söder. Eftersom det är en hållplats precis vid fastigheten och dessutom ändhållplats har tågen mycket låg hastighet vid planområdet. Spåren ligger lägre än fastighetsmarken och avskärmas av en upphöjd plattform vid hållplatsen. Risken för urspårning i låg hastighet är därför liten. Om ett tåg skulle få problem med bromsarna och inte kunna stanna vid ändhållplatsen så är färdriktningen åt öster mot vattnet, ingen byggnad på fastigheten riskerar påkörning.

Planen syfte är främst att göra befintlig byggnad planenlig och även att möjliggöra en mindre tillbyggnad på byggnadens södra sida samt ett förråd på byggnadens norra sida. Staden bedömer att närheten till Lidingöbanan inte utgör hinder för att göra befintlig byggnad planenlig samt medge en viss utbyggnad på fastigheten.

Lidingöbana går parallellt med fastighetens södra gräns. Hållplatsen Gåshaga brygga är ändhållplats på Lidingöbanan.Lidingöbana går parallellt med fastighetens södra gräns. Hållplatsen Gåshaga brygga är ändhållplats på Lidingöbanan.

Räddningstjänsten tillgänglighet i området

Nulägesbeskrivning

Räddningstjänstens tillgänglighet i området bedöms som god.

Planförslag och konsekvenser

Planförslaget påverkar inte räddningstjänstens tillgänglighet i området.