I Lidingös gällande översiktsplan, Översiktsplan 2012, ligger fastigheten inom område med ändamålet ”Verksamhet/kontor” och ”Vattenanknuten verksamhet”. Området är även utpekat som ”Utvecklingsområde”. Det anges att det är av betydelse för näringslivet att verksamheter ges plats i området och får möjligheter att utvecklas.
I nytt förslag till översiktsplan, som var på granskning våren 2025, betecknas områdets ändamål som ”mångfunktionell bebyggelse”.
Aktuell planändring är förenlig med både gällande översiktsplan och den nya översiktsplanen.
Utsnitt ur gällande detaljplan för fastigheten. Fastighetsgräns illustreras med röd linje.Nedan redovisas den detaljplan som gäller inom planområdet i dag. De delar av detaljplanen som ligger inom aktuellt planområde kommer att upphävas när aktuell detaljplan vinner laga kraft.
Gällande detaljplan för fastigheterna är detaljplan för Gåshaga pirar och hamn, (0186-P99/0222/1). Detaljplanens genomförandetid har gått ut. För fastigheten Stapelbädden 9 anger detaljplanen användningen hamn, handel, kontor och värdshus (VH) för fastighetens landområde samt gästhamn (Wh) och öppet vattenområde (W) för de delar av fastigheten som utgörs av bryggor och vatten. Byggrätten på kvartersmarken är bruttoarea om 2000 kvm, byggnaden får vara i två plan.
Fastigheten har ett planstridigt utgångsläge. Befintlig byggnad på fastigheten är inte förenlig med gällande detaljplan avseende högsta tillåtna våningsantal samt högsta tillåtna bruttoarea eftersom teknikrummet på taket ska räknas som en våning samt räknas in i bruttoarean.
Fastigheten ligger inom riksintresse för kulturmiljövården (farleden utmed inloppet till Stockholm som passerar Lidingö). Syftet med detaljplanen är att göra befintlig byggnad på fastigheten Stapelbädden 9 planenlig samt att möjliggöra en mindre utbyggnad av byggnaden och en mindre komplementbyggnad. Den lilla förändringen som detaljplanen medger bedöms inte ha någon negativ påverkan på riksintresset.
Detaljplanen är förenlig med bestämmelserna i 3 kap. miljöbalken avseende lämplig användning av mark- och vattenresurser.
Bilden visar var strandskyddet upphävs i detaljplanen. Fastigheten omfattas inte av strandskydd i dag. När en gällande detaljplan ersätts med en ny detaljplan återinträder strandskyddet inom planområdet (MB 7 kap. 18 j §). Den nya detaljplanen behöver då ta ställning till var strandskyddet ska upphävas och var det ska fortsätta gälla.
I detaljplanen upphävs strandskyddet inom hela fastighetens landområde. Landområdet är planlagt som Restaurang (C1), Detaljplandel (H), Kontor (K), Hotell och konferens (O1) och Hamn (V). I detaljplanen upphävs strandskyddet i vattnet inom det området som planläggs som Gästhamn (W1). I området som planläggs som vattenområde (W) fortsätter strandskyddet att gälla.
För att upphäva strandskyddet krävs särskilda skäl enligt miljöbalken (7 kap. 18 d § MB). Ett särskilt skäl för att upphäva strandskyddet är att området redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften (MB 7 kap. 18 e § punkt 1). Eftersom hela fastighetens landområde är hårdgjort och ianspråktaget så åberopas detta skäl för att upphäva strandskyddet inom den del av fastigheten som ligger på land. För området med småbåtshamn åberopas skälet att området behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och där behovet inte kan tillgodoses utanför området (MB 7 kap. 18 e § punkt 3).
Ett beslut om att upphäva strandskyddet får inte omfatta ett område som behövs för att mellan strandlinjen och byggnaderna eller anläggningarna säkerställa fri passage för allmänheten och bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet. Detta gäller inte om en sådan användning av området närmast strandlinjen är omöjlig med hänsyn till de planerade byggnadernas eller anläggningarnas funktion (MB 7 kap. 18 i §). Aktuell fastighet gränsar endast till vattnet i norr. I öster skiljs fastigheten från vattnet av en annan fastighet, Lidingö 12:238. Aktuell detaljplan påverkar inte strandskyddet inom fastigheten Lidingö 12:238. I norr där fastigheten har vattenkontakt säkerställs allmänhetens tillträde och fri passage tack vare ett befintligt servitut som finns med syfte att skapa en passage för allmänheten från Värdshusvägen till vattenområdet och den båthållplats som finns inom fastigheten Lidingö 12:238. Se bild nedan. Området för servitutet läggs ut som markreservat i aktuell detaljplan. Byggnaden inom fastigheten Stapelbädden 9 är en publik lokal och det är i fastighetsägarens intresse att allmänheten har tillträde till byggnaden och de omkringliggande vattennära områdena. Risken att fastighetsägaren skulle spärra av området bedöms därför som liten.
Upphävandet av strandskyddet inom planområdet bedöms inte ha några negativa konsekvenser för de värden som strandskyddet avser skydda. Upphävandet av strandskyddet påverkar inte livsvillkoren för djur- och växtlivet och förändrar inte heller allmänhetens tillgång till strandområdet.
Bilden visar det servitut som ger allmänheten tillträde mellan Värdshusvägen och vattenområdet genom fastigheten Stapelbädden 9.En bedömning har gjorts av hur detaljplanen överensstämmer med de nationella och regionala miljömålen. Miljö- och stadsbyggnadskontoret har bedömt att aktuell detaljplan bidrar positivt till att följande nationella och regionala miljömål kan uppfyllas: God bebyggd miljö och Hav i balans samt levande kust och skärgård.
Planen bidrar inte till något lokalt miljömål.
Detaljplanen bedöms inte påverka möjligheten att uppnå miljökvalitetsnormerna för luft.
Planområdets recipient är Askrikefjärden, vilken är en vattenförekomst enligt EU:s ramdirektiv för vatten. Detta innebär att den har uppställda mål för vattenkvaliteten, så kallade miljökvalitetsnormer (MKN). Miljökvalitetsnormer för ytvatten innefattar kemisk och ekologisk status hos vattenförekomsterna, och beskriver vattnets önskade kvalitet vid en viss tidpunkt.
Askrikefjärden har i dag otillfredsställande ekologisk status och uppnår ej god kemisk status (VISS 2025).
Anledningarna till att god ekologisk status inte är uppnådd är övergödning och miljögifter samt fysisk påverkan. Övergödningsfaktorn har varit utslagsgivande för bedömningen. Särskilt relevanta parametrar för dagvatten är total mängd kväve – sommar och total mängd fosfor – sommar som båda har statusen Otillfredsställande samt icke-dioxinlika PCB:er som har statusen Måttlig.
Anledningarna till att recipienten inte uppnår god kemisk status är höga halter av antracen och tributyltenn (TBT) samt polybromerade difenyletrar (PBDE) och kvicksilver (VISS 2023). Havs- och vattenmyndigheten har gjort bedömningen att alla recipienter i Sverige överskrider gränsvärdena för kvicksilver och PBDE till följd av långväga atmosfärisk deposition. Undantaget dessa uppnår alltså Askrikefjärden inte god kemisk status i dagsläget på grund av höga TBT- och antracenhalter. TBT var förr vanligt i båtbottenfärger men är numera förbjudet i dessa.
Miljökvalitetsnormen är satt till god ekologisk status år 2039 och god kemisk ytvattenstatus 2027. Tidsundantaget till 2039 gäller endast näringsämnen och växtplankton orsakade av jordbruk och påverkan från andra vattenförekomster. För påverkan från reningsverk, industri, urban markanvändning och enskilda avlopp gäller en tidsfrist till 2027. För kemisk ytvattenstatus gäller tidsundantag till 2027 för TBT och antracen samt ett undantag i form av ett mindre strängt krav för kvicksilver och polybromerade difenyletrar (PBDE), de nuvarande halterna får dock inte öka.
Detaljplanen möjliggör en mindre utökning av byggnadsarean på fastigheten. Den föreslagna utökningen sker inom en fastighet där marken redan är helt hårdgjord. Förändringen innebär därför ingen ytterligare hårdgöring eller ökning av dagvattenavrinningen från området. Planen bedöms därför inte påverka recipienten och omgivande miljö. Planens genomförande bedöms därför inte påverka möjligheten att uppnå miljökvalitetsnormerna för vatten.
Detaljplanen inkluderar ett mindre vattenområde inom planområdet, men några nya åtgärder eller förändringar föreslås inte inom detta område. Planen syftar inte till någon utbyggnad, anläggning eller annan fysisk påverkan i vattenområdet. Detaljplanen bedöms inte medföra någon påverkan på vattenmiljön eller vattenkvaliteten. Kommunens samlade bedömning är därför att planförslaget inte strider mot gällande miljökvalitetsnormer (MKN) för vatten.