Planområdet ligger strax intill Rudboda torg och Rudboda skola och har därmed en central placering i stadsdelscentrat. Runt om finns radhus i söder och väster och flerbostadshusområdet Lojo i nordost.
Fastigheten Palmen 1 omfattar ett trädbevuxet höjdparti där delar utgörs av berg i dagen. Fastighetens högsta punkt ligger på omkring +29 meter över nollplanet (RH2000). Nilstorpsvägen, från vilken angöring sker, ligger på omkring +25 meter, och Norra Kungsvägen, strax norr om fastigheten, ligger på cirka +24,5 meter.
Inom planområdet finns flera uppväxta träd, främst närmast Norra Kungsvägen där träden bildar en buffertzon mot trafiken.
På fastigheten fanns fram tills helt nyligen en kyrka med tillbyggt annex i en våning samt en klockstapel. Kyrkan användes av Lidingö församling fram till 2007. När Svenska kyrkan flyttade därifrån gjordes lokalerna om till förskola. 2011 flyttade förskolan ut och byggnaden har sedan dess förfallit. 2012 köpte staden fastigheten av Svenska kyrkan. Kyrkobyggnaden revs 2022 och den öppna ytan där kyrkan låg är nu bearbetad och täckt av jord och sand.
Den viktigaste förändringen som planförslaget innebär är att tillåten användning på fastigheten ändras från allmänt ändamål till bostäder för en gruppbostad. Största byggnadsarea för huvudbyggnaden regleras till 750 m² byggnadsarea (BYA) som medger en planlösning som inrymmer nödvändiga funktioner för ett modernt gruppboende. Eventuella komplementbyggnader inryms inom samma byggrätt. Verksamheten ska vara tillgängligt utformad, utgöra god arbetsmiljö samt en långsiktigt god livsmiljö.
I planförslaget medges en byggnad i ett plan med suterrängvåning. Byggnadens nockhöjd regleras till +36,5 (RH2000), vilket innebär att nocken hamnar cirka sex meter ovan befintlig högsta marknivå som ligger på +29. Byggnaden ska utföras med sadeltak.
Bestämmelser för gestaltning syftar till att tillse att en ny byggnad höjd-, volym- och utformningsmässigt anpassas till omkringliggande bebyggelse. Byggnaden ska vara utformad med hög gestaltningsambition och väl avvägda detaljer. Fasaden kan utföras i tegel, puts eller trä, där olika material kan kombineras. Taket ska vara sadeltak och kläs med plåt eller tegelpannor. Både utanpåliggande och integrerade solpaneler är möjliga. För komplementbyggnader tillåts en flackare taklutning och taken kan utföras som ett grönt tak.
Delar av fastigheten i norr föreslås som Natur och ska föras till fastigheten Lidingö 5:136 för att säkerställa att växtligheten bibehålls som trädridå. För hämtning av avfall föreslås en särskild parkeringsficka längs Nilstorpsvägen. En mindre bit mark behöver därför föras från Palmen 1 till Lidingö 5:136 för att ingå i gatumark. En mindre del av Lidingö 5:136 förs också till Palmen 1 för att tillgodose att infarten till fastigheten ligger anpassat till gatumark.
Planförslaget bedöms vara väl avvägt i förhållande till omkringliggande bebyggelse. Platsen är sedan tidigare ianspråktagen av den nu rivna kyrkan med annex. Planläggningen innebär att ytan kan användas mer effektivt och fylla ett viktigt behov av bostäder för personer med funktionsnedsättning och som har rätt att erbjudas boende i en gruppbostad enligt LSS.
För att pröva förutsättningarna för ett nytt gruppboende på platsen har skisser tagits fram för att studera hur boendet skulle kunna planeras och gestaltas. Ett nytt gruppboende kan till exempel ordnas kring en kringbyggd gård, men andra lösningar är också tänkbara.
Verksamheten planeras för sex lägenheter med gemensamma ytor för samvaro och utrymmen för personal samt tekniska utrymmen. Med en suterrängvåning mot söder kan tomtens förutsättningar utnyttjas på ett bra sätt. I nivå med suterrängvåningen kan tillfart, parkering och avfallshämtning lösas.
Bebyggelseförslaget innehåller lägenheter och utrymmen för samvaro samt personalutrymmen på övre plan. Bostäderna ligger här ordnade kring en gård. Dessutom finns möjligheter till ytterligare uteplatser i olika väderstreck.
Byggnaden föreslås med sadeltak som kläs med plåt eller takpannor och får förses med integrerade eller utanpåliggande solpaneler. Fasaden föreslås med tegel, puts eller trä. En balkong kan ordnas mot söder i anslutning till gemensamma ytor inomhus. Komplementbyggnader kan också utformas med vegetation på taket.
Tillgängligt placerad parkering kan ordnas vid huvudentrén på västra sidan. Separat byggnad för avfall medges nära gatan.
Planområdet ligger cirka 50 meter från Rudboda centrum där livsmedelsbutik finns och cirka tre kilometer från Lidingö centrum, med ett större serviceutbud med butiker, gym, restauranger, bibliotek, vårdcentral och stadshus.
Inom 300 meter från planområdet finns den relativt nybyggda f–6-skolan Rudboda skola, Rudboda förskola, lekpark samt äldreboendet Silverhöjden.
Vårdcentral finns i Lidingö centrum på cirka tre kilometers avstånd.
Förslagen detaljplan möjliggör bostäder med god tillgång till parker och naturområden. Inom 500 meter finns konstgräsplan och utegym. Cirka 2,5 kilometer från området ligger Lidingövallen som är Lidingös centrum för idrott. Närmaste badplats ligger cirka en kilometer öster om planområdet.
Planförslaget innebär inget tillskott till områdets serviceutbud men eventuellt ett något utökat underlag för mataffären i Rudboda centrum.
Planområdets närhet till naturområden ger goda förutsättningar för rekreation i närheten av gruppbostaden.
Planområdet utgörs av kvartersmark men är tillgängligt för allmänheten.
Efter byggnation kommer Palmen 1 upplevas privat. De delar av planområdet som förs till Lidingö 5:136 kommer utgöra allmän plats, natur.
Planområdet utgörs till en mindre del i söder av asfalterade ytor. I övrigt utgörs fastigheten till stora delar av en gräsbevuxen sluttning där kyrkan tidigare låg. En trädridå med höga uppvuxna barr- och lövträd finns längs fastighetsgräns mot Norra Kungsvägen.
Ingen naturvärdesinventering har gjorts, men stadens kommunekolog har inför samråd varit på plats och tittat på träd inom fastigheten.
Två äldre tallar har inom planområdet identifierats som värdefulla av stadens kommunekolog. De två träden är solbelysta äldre tallar med platt krona och grövre barkstruktur. Äldre träd är generellt sett mycket värdefulla och gynnar många insektsarter. Det finns även ett par äldre solbelysta tallar centralt på fastigheten. Mot Norra Kungsvägen finns ett stråk med uppväxta barr- och lövträd som bildar en barriär mot vägen.
Lidingös grönplan (2014) är kopplad till översiktsplanen och anger riktlinjer för hur grönstrukturen ska förvaltas och utvecklas. Här beskrivs bland annat mål och strategier för en fungerande grön infrastruktur och för lidingöbornas tillgång till parker och natur. Planområdet ligger inte inom något värdeområde eller ekologiskt känsligt område enligt grönplanen. Planen berör inte heller något utpekat grönt samband. På andra sidan Norra Kungsvägen finns naturområdet Bosön med bland annat höga naturvärden.
Inom planen kan ytor med uppväxta träd behållas längs Norra Kungsvägen i och med att dessa skyddas som Allmän platsmark - Natur och förs till intilliggande fastighet Lidingö 5:136.
De två utpekade äldre tallarna har mätts in och skyddas i planen med trädfällningsförbud. Träden får endast fällas om de är sjuka eller utgör en säkerhetsrisk. Egenskapsgränsen omfattar trädens stamdiameter ggr 15 i enlighet med Länsstyrelsens rekommendationer. Bestämmelsen om trädfällningsförbud kompletteras med utökad marklovplikt för trädfällning.
De äldre solbelysta tallar som är centralt placerade på fastigheten ges inget skydd i detaljplanen på grund av att det i så fall försvårar en god placering av ny byggnad och tillgänglig angöring till denna. Övriga befintliga träd bör sparas i den mån det går under byggtiden och skyddas genom inplankning och genom att undvika jordkompaktering invid stammar/rötter.
Planteringar i anslutning till boendets friytor bedöms kunna bidra till ökad artrikedom - blommande växter och vegetation inom planområdet skulle ha betydelse för pollinerande insekter. Växter kan väljas med fokus på upplevelsevärden.
Planområdet saknar rekreativa värden men utgör delar av en grön buffertzon av betydelse längs Norra Kungsvägen.
I närområdet finns större sammanhängande naturområden med möjlighet till rekreation och friluftsliv.
De boende får nära tillgång till friluftsliv och miljöer för rekreation. Naturområdena på Bosön finns på gångavstånd.
Inga särskilda krav på anpassning till kulturmiljö behöver beaktas i planprojektet.
Gestaltningen ska i volym, form och färgsättning anpassas till omkringliggande bebyggelse.
Inga kända fornlämningar finns inom planområdet.
Om lämningar påträffas under genomförandet ska arbetet omedelbart avbrytas och Länsstyrelsen kontaktas.
Området kring Rudboda centrum trafikförsörjs främst av Norra Kungsvägen som har enkla körfält och gångbanor i vardera riktningen och hastigheten är 40 km/h. Trafikmätning på vägen utfördes under juni 2021, strax öster om infarten till Lojo. Där uppmättes cirka 6600 fordon/dag med en medelhastighet på 52 km/h.
Söder om planområdet löper Nilstorpsvägen som har enkla körfält och smala gångbanor. Hastigheten på vägen är 30 km/h. En trafikmätning i höjd med Rudboda skola, genomförd i juni 2021, visade på cirka 1000 fordon/dag med en medelhastighet på cirka 27 km/h.
Angöring till planområdet sker från Nilstorpsvägen.
Planområdet nås trafikseparerat från Rudboda centrum via gångtunnel under Nilstorpsvägen. En gångbro över Norra Kungsvägen kopplar planområdet till ett flerbostadshusområde på fastigheten Lojo 1 och vidare till ett naturområde och Södergarnsviken.
Området nås från centrala Lidingö via ett regionalt cykelstråk, till största delen parallellt med Norra Kungsvägen.
Närmaste busshållplatser finns på Norra Kungsvägen norr om planområdet samt vid Rudboda centrum väster om planområdet.
Föreslagen verksamhet med gruppbostad bedöms inte påverka trafikmängderna i området på ett betydande sätt.
Parkering ska lösas inom planområdet, dels vid infarten från Nilstorpsvägen, dels genom en tillgänglig parkeringsplats vid huvudentrén i väster.
Angöringstrafiken kommer fortsatt ske från Nilstorpsvägen i söder. Färdtjänstbilar kommer angöra för att hämta och lämna boende till dagliga verksamheter och kommer då kunna köra in på fastigheten. Detta kommer vanligen ske på morgonen och på eftermiddagen.
En mindre del av fastigheten Lidingö 5:136 behöver föras till fastigheten för att kunna lösa tillfart för leveranser samt avfallshämtning via en parkeringsficka. Leveranser kan ske till byggnadens suterrängvåning och via hiss föras till bostadsdelen. Avfall hämtas i en separat byggnad nära parkeringsfickan.
Anläggning av ficka för avfallshantering och utfart kan komma att påverka befintlig belysningsstolpe, vars läge kan behöva justeras i samband med planens genomförande.
Gångbanan förbi planområdet på Nilstorpsvägen föreslås anpassas för att underlätta angöring för avfallshämtning. Ett genomförande av detaljplanen bedöms inte påverka eller förändra gång- och cykelvägar i övrigt. Tillgången för fotgängare och cyklister till de planerade bostäderna är god.
Föreslagen verksamhet kan bidra till ett ökat reseunderlag för kollektivtrafik. Ur tillgänglighetssynpunkt är det positivt med närheten till kollektivtrafik.
Marken inom planområdet utgörs enligt Sveriges geologiska undersökning (SGU) av urberg med ett topplager av morän. Inga närmare geotekniska undersökningar har genomförts.
En geoteknisk undersökning ska föregå nybyggnation och lämpliga grundåtgärder vidtas.
Planområdet ligger inom stadens VA-verksamhetsområde.
Stockholm Exergis fjärrvärmenät finns i Nilstorpsvägen.
Ellevio har ledningar intill planområdet.
Skanova har ledningar i anslutning till planområdet.
I området finns kommunal avfallshämtning.
Fastigheten är ansluten till kommunalt vatten- och avlopp.
Fastigheten kan anslutas till Stockholm Exergis fjärrvärmenät i Nilstorpsvägen.
Nya byggnader ansluts till befintliga ledningar inom planområdet.
Nya byggnader ska anslutas till tillgängliga system i anslutning till planområdet.
Tillgänglig lösning för avfallshantering föreslås i en separat komplementbyggnad i anslutning till Nilstorpsvägen.
Inom planområdet finns ytor med gräs och asfalt samt träd. Fastigheten är kuperad. Planområdet ingår i naturligt avrinningsområde mot Askrikefjärden som är en vattenförekomst (kustvatten) enligt EU:s ramdirektiv för vatten. Det innebär att det finns mål för vattenkvaliteten, så kallade miljökvalitetsnormer (MKN). Fastigheten är ansluten till dagvattenledning.
På det närliggande Rudboda torg och i korsningen Norra Kungsvägen/Bosövägen, tenderar vatten att ansamlas innan det rinner vidare längs Bosövägen för att slutligen nå recipienten.
En dagvattenutredning har genomförts för att utreda hur dagvatten kan tas om hand inom planområdet (Sweco, 2023-06-12). I korta drag föreslås dagvatten från parkeringen och övriga asfaltsytor ledas till makadamdiken längs ytornas kanter och dagvatten från takytor till en nedsänkt grönyta innan det ges möjlighet att rinna vidare mot den kommunala förbindelsepunkten för dagvatten i fastighetens södra kant. De åtgärder som föreslås är:
Cirka 22 m² makadamdiken. Om dikena visar sig olämpliga ur gestaltningssynpunkt går det att ersätta dem med exempelvis skelettjordar för plantering av växter och träd, förutsatt att magasineringskapaciteten är densamma som för de föreslagna makadamdikena. Lösningen bedöms inte kräva något omfattande underhåll för att bibehålla sin funktion.
Takdagvatten föreslås omhändertas i nedsänkta grönytor där det kan infiltrera i marken. Grönytan föreslås utformas för ett maximalt vattendjup på 2 decimeter vid kraftig nederbörd, i normalfallet kommer grönytan vara torr och möjlig att beträda. För att kunna fördröja 20 mm dagvatten från de anslutna ytorna behöver cirka 11 m³ dagvatten fördröjas, vilket kan tillgodoses av en nedsänkt grönyta med storleken 110 m². Att de omgivande ytorna lutas in mot grönytan kan vara positivt för bevattning av den planerade grönskan. Ytan konstrueras med dränering och bräddbrunn ansluten till dagvattenledning. Lösningen bedöms inte kräva omfattande underhåll för att bibehålla sin funktion.
Föreslagna öppna dagvattenlösningar bidrar till lokal fördröjning och rening av dagvatten. Lösningarna kan också gynna biologisk mångfald och en trivsam gestaltning. Dagvattenlösningarna sörjer för att uppfylla kraven i Lidingös dagvattenpolicy och till Stockholms stads åtgärdsnivå för dagvatten.
Byggmaterial ska väljas så att risken för att miljöfarliga ämnen frigörs till dagvattnet minimeras.
I utredningen har den totala fördröjningsvolymen beräknats till 21 m³.
Av topografiska skäl är översvämningsrisken inom planområdet låg. Dagvatten kan vid extrema nederbördstillfällen avledas ytligt till allmän plats utan att skada bebyggelse. Med tanke på de begränsade avrinningsmöjligheterna på närliggande Rudboda torg och i korsningen Norra Kungsvägen/Bosövägen, är det viktigt att planområdet höjdsätts så att skyfallsavrinning från planområdet i största möjliga mån kan fördröjas, innan avledning till en sänka i naturmarken väster om planområdet. Det finns god möjlighet att integrera skyfallshanteringen i föreslagna dagvattenanläggningar.
Om ett dike till exempel anläggs längs fastighetens södra sida vid Nilstorpsvägen enligt bilden ovan, kan skyfallsavrinning fångas upp och ledas mot lågpunkten. I lågpunkten kan vatten i extrema fall tillåtas att bli stående utan att någonting skadas.
Lågpunkten är i dagsläget utrustad med en brunn med kupolsil. Om ett större grepp över översvämningssituationen ska tas föreslås att möjligheten att leda även andra angränsande ytors skyfallsavrinning mot denna lågpunkt. Kupolsilen kan även höjas upp för att kunna bidra till en ytterligare fördröjning i systemet.
När fastigheten bebyggs bör möjligheten att leda skyfallsvatten från områdets östra delar norrut och nedför branten mot vägdiket längs Norra Kungsvägen ses över. På så sätt skulle även detta vatten kunna ledas västerut mot den befintliga lågpunkten.
Med lösningar enligt ovan är bedömningen att detaljplanen inte kommer inverka negativt på översvämningsrisken vid de utsatta områdena kring Rudboda torg och korsningen Norra Kungsvägen/Bosövägen.
Om fastigheten avses säljas, eller om en extern byggherre ska bygga gruppbostaden, ska hantering av dagvatten och skyfall säkerställas genom avtal.
Bedömningen är att föreslagna lösningar kommer förbättra möjligheterna att upp-fylla Miljökvalitetsnormerna för recipienten Askrikefjärden eftersom utsläppen via dagvatten av samtliga studerade ämnen enligt beräkningarna strikt minskar i planerad situation med föreslagna dagvattenlösningar. Belastningen av kväve och fosfor från planområdet bedöms i och med planens genomförande minska med i genomsnitt 50 %.
Fastigheten är inte utpekad som potentiellt förorenad. Fastigheten var tidigare bebyggd med en kyrkobyggnad och annex. Ingen känd miljöfarlig verksamhet har bedrivits i byggnaden eller på platsen. Vid rivning av byggnaden har byggnadsmaterial sorterats i enlighet med godkänd rivningsplan.
Fastigheten bedöms lämplig för bostadsändamål. Om markföroreningar skulle påträffas vid markarbeten ska tillsynsmyndigheten, stadens miljö- och stadsbyggnadskontor, underrättas.
Berggrunden på Lidingö har normal risk för radon. Marken består av berg och morän, vilket i och med låg porositet vanligtvis innebär låga radonhalter.
Huvudbyggnad ska utföras radonsäker.
Vägar i planområdets närhet som kan orsaka buller i området är Norra Kungsvägen men också Nilstorpsvägen. Enligt förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader gäller följande krav på bullernivåer från spårtrafik och vägar:
Buller från spårtrafik och vägar bör inte överskrida:
60 dBA ekvivalent ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad
50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden.
Fastigheten bedöms utsättas för relativt låga ekvivalenta bullernivåer från fordonstrafik. Enligt den bullermätning som gjorts av Lidingö stad (2022) uppstår inom den norra delen av fastigheten max 50-55 dBA ekvivalenta ljudnivåer medan nivåerna inom den södra delen ligger inom nivåerna 45-50 dBA. Längst i norr ligger den ekvivalenta ljudnivån på 55-60 dBA.
Den ekvivalenta ljudnivån överstiger 50 dBA på stora delar av tomten, men den maximala ljudnivån överstigs endast i den norra delen.
Det finns goda förutsättningar för en bostadsbyggnad inom planområdet eftersom fastighetens ekvivalenta ljudnivå inte överskrider 60 dBA invid fasad. För att ordna en uteplats som inte är bullerstörd enligt förordningen krävs dock att uteplatsen antingen uppförs med en bullerskyddande konstruktion, till exempel ett bullerplank, eller att uteplatsen förläggs på så sätt att en skyddad uteplats kan skapas genom byggnadens gestaltning, till exempel med en kringbyggd gård.
Förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader bedöms kunna uppfyllas för de nya bostäderna. Lämplig utformning och placering av en skyddad uteplats bedöms kunna hanteras i bygglovsskedet.
Enligt Sveriges geologiska undersökning (SGU) ligger planområdet inte inom område med risk för skred i finkornig jordart.
Fastigheten bedöms kunna bebyggas enligt planförslaget utan konsekvenser beträffande ras, skred och erosion. En geoteknisk undersökning ska föregå nybyggnation och lämpliga grundåtgärder vidtas.
Platsen bedöms inte ligga i riskzon för översvämning eller höga flöden enligt Länsstyrelsens senaste kartering för skyfall. Däremot finns en lågpunkt söder om planområdet, i anslutning till en gångtunnel, som är en riskzon för översvämning vid skyfall.
Bedömningen är att inga delar av planområdet riskerar översvämning vid ett 100-årsregn. Med tanke på begränsade avrinningsmöjligheter är det enligt dagvattenutredningen lämpligt att planområdet höjdsätts på ett sådant sätt att skyfallsavrinning från planområdet i största möjliga mån kan fördröjas innan den avrinner mot de redan utsatta områdena i anslutning till Rudboda torg. Se beskrivningen ovan under rubriken Skyfall och sekundär avledning.
Fastigheten nås från Nilstorpsvägen. Fastigheten kan angöras från uppställningsplats inom 50 meter från fastighetsgräns. Kommunal brandpost finns intill fastighetsgränsen mot Nilstorpsvägen.
Uppställningsplats bedöms kunna angöras inom 50 meter från fasad för planerad bebyggelse. Tillgängligheten för räddningstjänstens bilar bedöms god.Brandpostens placering är invid föreslagen yta för avfallshämtning varför brandpostens position kan behöva justeras vid exploatering.Projektet ska utformas i enlighet med Boverkets byggregler (BBR)och i dialog med brandförsvaret.
Regler om tillgänglighet finns definierade bland annat i plan- och bygglagen, i plan- och byggförordningen och i Boverkets byggregler, BBR. Enligt reglerna ska en byggnad vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Kraven om tillgänglighet prövas i samband med bygglov, tekniskt samråd och startbesked. Förutsättningarna för att klara tillgänglighetskraven för bostäder bedöms goda.
Byggnaden och kringytor ska utföras i enlighet med BBR. Genomförandet av detaljplanen förväntas inte negativt påverka tillgängligheten till övrig bebyggelse i närområdet.