Genomförandetiden är 5 år från den dag planen vinner laga kraft.
Lidingö stad är huvudman för allmän platsmark.
Planen beräknas antas kvartal 4 2023.
Eftersom Lidingö stad är fastighetsägare för samtliga fastigheter inom planområdet upprättas inga avtal under detaljplaneskedet.
Lidingö stad är fastighetsägare för samtliga fastigheter inom planområdet.
Under detaljplanens genomförande förväntas staden ansöka om lantmäteriförrättning och sälja av styckade och sammanlagda fastigheter.
Rättigheter inom planområdet påverkas inte av detaljplanens genomförande.
Nedan redovisas detaljplanens fastighetskonsekvenser för enskilda fastigheter inom planområdet. I tabellen redovisas även befintliga gemensamhetsanläggningar och servitut som belastar eller är till förmån för fastigheterna. Rättigheter som ej är inskrivna i fastighetsregistret redovisas ej. I tabellen kommenteras om rättigheterna påverkas av detaljplanens genomförande. Nya rättigheter som bör bildas med anledning av detaljplanen beskrivs. Beskrivningen är gjord i enlighet med förslaget till detaljplan och innebär inget ställningstagande från lantmäterimyndighetens sida. Lantmäteriförrättning måste sökas vid fastighetsåtgärder.
Fastighet | Fastighetsreglering | Markanvändning i detaljplanen |
Lidingö 10:564 | Fastigheten blir möjlig att stycka så att respektive huvudbyggnad kan stå på egen fastighet. | B |
Lidingö 10:573 | Fastigheten blir för liten enligt detaljplanens regleringar och behöver sammanläggas med Lidingö 10:574. | B |
Lidingö 10:574 | Fastigheten blir för liten enligt detaljplanens regleringar och behöver sammanläggas med Lidingö 10:573. | B |
Här redovisas fastighetskonsekvenskartor för de fastigheter där avstyckning medges eller där fastigheten får ett vägintrång.
Planområdet ligger inom stadens VA-verksamhetsområde. Lidingö 10:573 är ansluten till dagvatten, spillvatten och dricksvatten. Vid avstyckning av fastigheten 10:564 behöver båda fastigheterna ges en förbindelsepunkt för vatten och spillvatten. Endast den östra byggnaden har det i dag. Vattenledningen till den mindre byggnaden är utdömd och ska bytas ut när spillvattenledning dras till fastigheten. Ledningar dras till fastighetsgräns. Anslutningsavgifter för VA kan tillkomma enligt gällande taxa.
Fjärrvärmeledningar finns dragna längs gatan. Det finns möjligheter till att koppla fastigheterna.
Befintliga ledningar till planområdet bedöms kunna bevara sin nuvarande placering. Hänsyn till ledningarna behöver tas vid eventuella ändringar inom fastigheterna. Om en ledningsflytt blir nödvändig ska det ske i överenskommelse med ledningsägare och kontakt med ledningarnas huvudman ska tas i samband med det. Eventuell flytt bekostas av initiativtagaren.
Detaljplanen bekostas av Lidingö stad. Inkomst kommer vid markförsäljning och när planavgift tas ut i samband med bygglov. Staden får även inkomst för anslutningsavgifter för VA.
Detaljplanens genomförande innebär inga ökade driftkostnader.
Planavgift tas ut i samband med bygglov.
Lidingö stad ansvarar för att ansöka och bekosta lantmäteriförrättningar som krävs för planens genomförande.
Detaljplanen medger viss breddning av befintlig gata. Om gatan byggs ut innebär det en kostnad för utbyggnad av allmän plats. Om inga åtgärder görs i gatan finns ingen allmän plats att bygga ut.
Lidingö stad ansvarar för att försörja fastigheterna med nödvändig infrastruktur. Anslutningsavgifter för VA tillkommer enligt gällande taxa.
Enligt plan- och bygglagen 14 kap 10 § har den som äger en fastighet som berörs av skyddsbestämmelser rätt till ersättning av kommunen för den skada som bestämmelsen medför. Rätten till ersättning gäller dock endast om bestämmelsen innebär att pågående markanvändning avsevärt försvåras inom fastigheten. Enligt plan- och bygglagen 15 kap 5 § ska fastighetsägaren väcka talan inom två år från den dag då planen vinner laga kraft.
I detaljplanen har den östra byggnaden på fastigheten Lidingö 10:564 försetts med skyddsbestämmelse (q1). För denna fastighet bedöms bestämmelsen inte påverka pågående markanvändning och därmed inte innebära någon rätt till ersättning.
Enligt plan- och bygglagen 14 kap. 7 § har den som äger en fastighet som berörs av rivningsförbud rätt till ersättning av kommunen för den skada som rivningsförbudet medför. Rätten till ersättning gäller dock endast om den skada som rivningsförbudet medför är betydande i förhållande till värdet av den berörda delen av fastigheten. Enligt plan- och bygglagen 15 kap 5 § ska fastighetsägaren väcka talan inom två år från den dag då planen vinner laga kraft.
I detaljplanen har den östra byggnaden på fastigheten Lidingö 10:564 försetts med rivningsförbud (r1). I aktuellt fall bedöms bestämmelsen inte innebära skada som är betydande i förhållande till värdet av den berörda delen av fastigheten och därmed inte innebära någon rätt till ersättning.