Kottlavägen 15 17A 17B
Bilden visar en karta över planområdet och intilliggande bebyggelse. Planområdet är markerat med röd linje.Bilden visar en karta över planområdet och intilliggande bebyggelse. Planområdet är markerat med röd linje.

Bebyggelse, stadsbild och gestaltning

Nulägesbeskrivning

Planområdet ligger i stadsdelen Skärsätra i nära anslutning till Lidingöbanans hållplats Kottla. Skärsätra är en tätbebyggd stadsdel som ligger innanför kusten mot Halvkakssundet på södra Lidingö. Utanför Dalénum i sydväst övergår sundet i Lilla Värtan. Landskapet karaktäriseras främst av kuperad klippig skärgårdsterräng med kvarvarande inslag av tall- och blandskogsdungar. Kappsta vid kusten längst i söder är naturreservat. Ett skogsparti skiljer Skärsätra från Stockby i norr. Dagens Skärsätra består av flera tidsskikt där bebyggelse från olika tider blandas.

Stadsdelsnamnet Skärsätra är hämtat från Skärsätra gård innanför Halvkakssundet. Gården har anor från medeltiden (omnämnd 1379). På den före detta gårdens marker har en stor del av nuvarande stadsdel vuxit fram. Kottla gård i nordöstra Skärsätra var ett torp under Stockby på 1700-talet och blev ett eget hemman år 1811. Den nordöstra delen av Skärsätra har till stor del vuxit fram på Kottla gårds mark.

Skärsätra gårds brygga var tidigt betydelsefull för sjötransporter, vilket framgår i äldre kartmaterial där en tilläggsplats nedanför gården kan anas redan 1661. Skärsätra låg centralt vid vattenvägen och ångbåtstrafikens intensiva utveckling efter 1800-talets mitt gynnade en uppkomst av sommarvillor både vid kusten och inne vid Kottlasjön. Skärsätras centrala läge lockade även till sig en etablering av industrier vid Halvkakssundet, främst efter 1900. Företaget AGA köpte 1911 flera industritomter vid vattnet och flyttade över verksamheten som då låg i Nacka. Detta kom att få en mycket stor betydelse och bli en livsnerv i samhälls- och byggnadsutvecklingen på Lidingö.

Skärsätra kom snabbt att förvandlas till ett villa- och industrisamhälle. Skärsätra villastad har ursprung i ett konsortium som köpte mark från Skärsätra gård 1907. Detta konsortium ombildades till bolaget Nya AB Skärsätra 1911. I Skärsätra fanns redan 1905 en hel del bebyggelse. Allt som allt fanns här 70 bebyggda lägenheter, varav flertalet var sommarnöjen som tillkommit på 1880- och 1890-talet. Det fanns även enklare egnahem i området kring Törnrosvägen.

Expansionen av Skärsätra villastad tog form framför allt under åren kring 1910. 1911 byggdes Skärsätras första skola vid Parkvägen. Tillkomsten av södra Lidingöbanan 1913-1914 med flera hållplatser i stadsdelen bidrog ytterligare till expansionen. Kustremsan var till stor del tänkt som industrimark. Industriarbetarnas bostäder på billigare tomter var tänkta att koncentreras till området närmast industrierna samt i utkanten av Skärsätra vid gränsen mot Stockby. Vid Kottlasjön och på höjdryggarna innanför kusten skulle det byggas villor för mer välbärgade invånare och så blev det också i huvudsak.

Planförslag och konsekvenser

Planens omfattning och konsekvenser är begränsade då planen huvudsakligen säkerställer att befintlig bostadsbebyggelse inte längre är oförenlig med gällande detaljplan.

Lidingö 10:573 och Lidingö 10:574

Planförslaget förutsätter en sammanläggning av fastigheterna och medger en minsta fastighetsstorlek om 960 kvm. Befintlig huvudbyggnad får en utökad byggrätt på cirka 40 kvm, som regleras med en varsamhetsbestämmelse och utformningsbestämmelse för att tillbyggnaden ska ta hänsyn till byggnadens karaktär som en jugendvilla från tidigt 1900-tal. Nockhöjd är reglerad till befintlig nockhöjd. Komplementbyggnader får uppföras med en högsta sammanlagd byggnadsarea om 40 kvm och ska placeras minst 1 meter från fastighetsgräns. Komplementbyggnader får ha en högsta byggnadshöjd om 3 meter och en högsta nockhöjd om 4 meter. I komplementbyggnad får bostad ej inredas. 60 % av fastighetsarean ska vara genomsläpplig och takvatten ska infiltreras inom den egna fastigheten.

Lidingö 10:564 (östra byggnaden)

Byggnaden är kulturhistoriskt särskilt värdefull och förses med rivnings- och förvanskningsförbud. Ytterligare byggnadsarea för huvudbyggnaden medges ej. Nockhöjd är reglerad till befintlig nockhöjd. För bygglovsbefriade åtgärder införs en ändrad lovplikt så att åtgärderna prövas mot detaljplanens regleringar. Komplementbyggnader får uppföras med en högsta sammanlagd byggnadsarea om 40 kvm och ska placeras minst 1 meter från fastighetsgräns. Komplementbyggnader får ha en högsta byggnadshöjd om 3 meter och en högsta nockhöjd om 4 meter. I komplementbyggnad får bostad ej inredas. 60 % av fastighetsarean ska vara genomsläpplig och takvatten ska infiltreras inom den egna fastigheten.

Lidingö 10:564 (västra byggnaden)

På västra delen av fastigheten finns en befintlig byggnad av stugkaraktär. Byggnaden innehar inga särskilda värden och antas rivas och ersättas med ett större enbostadshus. Planförslaget möjliggör för en rivning eller utbyggnad av befintlig byggnad genom att medge en byggnadsarea på 150 kvm där huvudbyggnad ska placeras minst 4,5 meter från fastighetsgräns. Inom tilltänkt fastighet förses marken inom 25 meter från närmaste spårmitt med korsmark. Huvudbyggnaden ska utformas med sadeltak, mansardtak eller valmat tak. Nockhöjden regleras till 9 meter. Ny byggnad ska så långt som möjligt terränganpassas. Minsta fastighetsstorlek är 1200 kvm. Komplementbyggnader får uppföras med en högsta sammanlagd byggnadsarea om 40 kvm och ska placeras minst 1 meter från fastighetsgräns. Komplementbyggnader får ha en högsta byggnadshöjd om 3 meter och en högsta nockhöjd om 4 meter. I komplementbyggnad får bostad ej inredas. 60 % av fastighetsarean ska vara genomsläpplig och takvatten ska infiltreras inom den egna fastigheten. Huvudbyggnad ska grundläggas och utformas så att stomljudsnivå inomhus ej överskrider 32 dBA maximalnivå med tidsvägning FAST vid tågpassage.

Bilden visar huvudbyggnaden på fastigheten Lidingö 10:573 sett från norr.Bilden visar huvudbyggnaden på fastigheten Lidingö 10:573 sett från norr.

Kulturmiljö

Nulägesbeskrivning

Lidingö 10:573

Byggnaden på fastigheten Lidingö 10:573 uppfördes 1912 som ett tvåbostadshus. Ursprungsritningar saknas i miljö- och stadsbyggnadsnämndens bygglovsarkiv. Uppmätningsritningar finns från 1950 då villan byggdes om, bland annat med installation av två toaletter. Byggnaden är inte utpekad i någon av Lidingö stads byggnadsinventeringar men har, trots senare ändringar, i stort behållit sitt ursprungliga arkitektoniska uttryck av en jugendvilla i allmogetradition från tidigt 1900-tal. Planformen är kvadratisk med ett brant brutet tak. Taket är klätt med lertegel och fasaden med liggande träpanel. Byggnaden bedöms inte vara kulturhistoriskt särskilt värdefull men byggnadens karaktär och miljöskapande värde som representant i området för den tidiga utbyggnaden av villastaden ska tas hänsyn till vid åtgärder i enlighet med de varsamhetsbestämmelser som gäller generellt enligt plan- och bygglagen.

Bilden visar uppmätningsritningarna från 1950. Ursprungliga fönster var småspröjsade enligt tidens jugendideal. I stort har villan behållit sin karaktär vad avser den rektangulära volymen och fasadernas och takets utformning.Bilden visar uppmätningsritningarna från 1950. Ursprungliga fönster var småspröjsade enligt tidens jugendideal. I stort har villan behållit sin karaktär vad avser den rektangulära volymen och fasadernas och takets utformning.

Byggnadsbeskrivning Lidingö 10:573
Antal våningar: Två våningar inklusive källare och vind
Sockel: Målad puts i betonggrå kulör
Stomme/konstruktion: Trästomme/bjälklag
Takform: Brutet sadeltak
Skorsten: Plåtinklädd centrerad skorsten.
Taktäckningsmaterial: Tvåkupigt lertegel
Fasader: Liggande träpanel målad i gul kulör. Knutbrädor och listverk målade i vit kulör.
Fönster: Vita en- och tvåluftsfönster med sexdelad spröjs. Vissa fönster har endast övre småspröjsade lufter, några fönster saknar spröjs. Material är trä.
Utvändiga detaljer: Takkupor i fasad mot norr och söder. På fasad mot öster burspråk på nedre plan. På fasad mot väster en mindre förstukvist.
Senare tillägg: Originalfönster är utbytta till nya fönster i trä. Tidigare fönster har troligen varit genomgående småspröjsade i enlighet med uppmätningsritningar från 1950-talet. I de nya fönstren är de övre lufterna småspröjsade. Takkupan mot söder har byggts om till en balkong, där det ena fönstret ändrats till en balkongdörr. Tillkomstår för balkongen är oklart. Skorstenens plåtinklädnad är ett senare tillägg.

Bilden visar den östra av de två byggnaderna på fastigheten Lidingö 10:564*3 sett från norr. Byggnaden omringas av en uppvuxen och lummig villaträdgård med fruktträd.Bilden visar den östra av de två byggnaderna på fastigheten Lidingö 10:564*3 sett från norr. Byggnaden omringas av en uppvuxen och lummig villaträdgård med fruktträd.

Lidingö 10:564*3 (östra byggnaden)

Huvudbyggnaden på Lidingö 10:564 gavs byggnadslov 1924. Byggherre var stenhuggare Sem Leander Larsson. Villastilen är klassicerande 1920-tal med hushörn som markeras med kapitäl på gavlarna. Tidstypiska är även tvåluftsfönstren med sex spröjs i nedre plan och fyra på övre våningen. Motivet mot gatan domineras av den asymmetriskt placerade breda frontespisen som kröns av ett dekorativt ovalt vindsfönster. På gavlarna finns små halvmåneformade fönster, så kallade ”lunettfönster” som var ett mycket vanligt motiv i 1920-talets nyklassicistiska byggnadsstil. Färgsättningen är även den tidstypisk med den släta beige/grå putsen och de lindblomsgröna fönstren.

Byggnaden är utpekad som en kulturhistoriskt värdefull byggnad i äldre inventeringar av Lidingös byggnader (inventering 1971-1986). I Lidingö stads senast utförda inventering av kulturhistoriskt värdefulla miljöer och byggnader (2013-2015) tillmäts byggnaden ett högt kulturhistoriskt värde. Liknande villor har ofta blivit starkt moderniserade men denna villa har i hög grad behållit en ursprunglig utformning. Villan är ett tidigt och välbevarat exempel på utbyggnaden av Skärsätras villastad och har ett stort miljöskapande värde i området. Byggnaden bedöms vara kulturhistoriskt särskilt värdefull och föreslås därför omfattas av förvanskningsförbud och rivningsförbud.

Bilden visar den västra av de två byggnaderna på fastigheten Lidingö 10:564*3 sett från norr.Bilden visar den västra av de två byggnaderna på fastigheten Lidingö 10:564*3 sett från norr.

Byggnadsbeskrivning Lidingö 10:564
Antal våningar: Två våningar inklusive källare och vind
Sockel: Naturstenssockel
Stomme/konstruktion: Trästomme/bjälklag
Takform: Brutet sadeltak
Skorsten: Murad skorsten.
Taktäckningsmaterial: Tvåkupigt lertegel
Fasader: Slätputsad fasad i ljus beige/grå kulör.
Fönster: I entréplan grönmålade tvåluftsfönster i trä med sexdelad spröjs. Övre plan har mindre tvåluftsfönster med fyrdelad spröjsfönster i trä. Ovalt spröjsat ”oxöga” i frontespisen och lunettfönster på gavlarna på vindsplan. Tunna fönsterfoder målade i grön kulör.
Utvändiga detaljer: Hushörnen markeras med kapitäl på gavlarna. Gavlarna har små lunettfönster på vinden. Takfoten är brädinklädd. På fasad mot norr ligger en liten veranda med entré och balkong på taket. Balkongen har tunt smidesräcke. Entrén är en del av ett frontespismotiv med brutet tak som sträcker sig upp till vinden. Frontespisen kröns av ett litet ovalt spröjsat fönster, och ett listverk som markerar övre plan från vindsplan. Centrerad betonggjuten entrétrappa i verandan. Nätt handledare och skärmtak, troligen från 1950-talet. Mott norr finns en tvådelad fönsterdörr, troligen ett tillägg från 1950-talet. Hängrännor och stuprör av målad plåt i svart kulör.
Senare tillägg: Balkongräcke, entrétrappa med skärmtak och handledare, samt balkongdörr mot söder trolig tillkomsttid på 1950-talet.

Bilden visar den västra av de två byggnaderna på fastigheten Lidingö 10:564*3 sett från norr.Bilden visar den västra av de två byggnaderna på fastigheten Lidingö 10:564*3 sett från norr.

Lidingö 10:564*3 (västra byggnaden)

En mindre byggnad av sommarstugetyp ligger på en liten vildvuxen höjd ovan angränsande väg. Byggnaden är uppförd i ett plan med plåtbeklätt sadeltak. På fasaden mot vägen finns tre fönster varav ett är rektangulärt och sträcker sig upp till takfoten. På byggnadens södra fasad finns en liten träbeklädd tillbyggnad med avvikande taklutning. Tillbyggnaden är, till skillnad från övriga byggnaden försedd med tätspröjsade fönster. Byggnaden är putsad i lite grövre beige puts, och har en mindre entréveranda klädd med liggande träpanel. Fönster och dörrar är målade i grönt.

Ursprungsritningar har inte hittats i miljö- och stadsbyggnadsnämndens bygglovsarkiv, men med hänsyn tagen till byggnadens karaktär förmodas den vara uppförd på 1950-talet. Byggnaden är välbevarad men bedöms inte vara kulturhistoriskt särskilt värdefull. Då fastigheten föreslås vara möjlig att stycka i två bedöms det inte vara rimligt att behålla stugan på tomten om det ska vara möjligt att bygga en enfamiljsvilla på platsen.

Planförslag och konsekvenser

Lidingö 10:573

Villan på Lidingö 10:573 bedöms vara en tydlig representant för villastadsbebyggelsens utbyggnad i Skärsätra och har ett miljöskapande värde i omgivningen. Därför föreslås byggnaden omfattas av en varsamhetsbestämmelse för att tydliggöra vilka karaktärsdrag som ska omfattas av särskild hänsyn vid ändringar.

  • k1 Byggnad med visst kulturhistoriskt värde. Ändring av byggnad ska utföras varsamt så att hänsyn tas till byggnadens karaktär som jugendvilla från tidigt 1900-tal vad avser volym, proportioner, utformning och detaljeringsnivå.

Lidingö 10:564*3 (östra byggnaden)

Villan på Lidingö 10:564 bedöms vara kulturhistoriskt särskilt värdefull med hänsyn tagen till sin välbevarade ursprungliga karaktär, dess miljöskapande värde i omgivningen, och dess representativitet för utbyggnaden av villastaden i Skärsätra. Villan föreslås därför omfattas av förvanskningsförbud och rivningsförbud för att skydda byggnaden från att förlora sin ursprungliga karaktär och att rivas. Bestämmelserna kan utlösa en ersättningsskyldighet om bestämmelsen innebär att pågående markanvändning avsevärt försvåras inom den berörda delen av fastigheten.

  • q1 Byggnaden är kulturhistoriskt särskilt värdefull och omfattas av bestämmelserna i 8 kap 13 § PBL. Byggnadens ursprungliga exteriör, byggnadsdelar och detaljer får inte förvanskas. Särskild hänsyn ska tas till de på plankartan specificerade karaktärsdragen. Vid utvändiga underhållsarbeten ska material och materialkvalitet anpassas till ursprungligt utförande. Brandskadad eller totalförstörd byggnad ska återställas exteriört.

  • r1 Byggnad får inte rivas.

Karaktärsdrag:

  • Naturstensockel

  • Slätputsad fasad i varmt bruten ljus kulör, kontrasterande kulör på fönster

  • Markerade hus hörn med kapitäl på gavlarna

  • Listverk som fasaddetaljer

  • Spröjsade tvåluftsfönster i trä i tidstypisk utformning från 1920-talet

  • Asymmetriskt placerad frontespis med ovalt oxöga och entréveranda

  • Lunettfönster i gavlarna

  • Brutet tak klätt med lertegel

Lovbefriade åtgärder enligt 9 kap. 4 § pkt 4a-4c §§ - Attefallsregler

Byggnaden på Lidingö 10:564*3 (östra byggnaden) är kulturhistoriskt särskilt värdefull. Av den anledningen regleras i detaljplaneförslaget att fastigheten inte omfattas av möjlighet till vissa av de bygglovsbefriade åtgärderna enligt 9 kapitlet 4 § pkt 4a-4c §§ PBL, det vill säga för så kallade attefallsåtgärder.

För fastigheten införs utökad lovplikt för de åtgärder som gäller själva huvudbyggnaden samt för friliggande attefallshus.

För fastigheten krävs således bygglov för att:

  • Göra en tillbyggnad på max 15 kvadratmeter

  • Bygga högst två takkupor

  • I ett bostadshus inreda ytterligare en bostad

  • Uppföra en fristående komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus

Detta innebär att ovanstående byggnadsåtgärder prövas mot bestämmelserna i detaljplanen. På plankartan regleras detta med bestämmelsen: ”Bygglov krävs även för komplementbyggnad, tillbyggnader, takkupor samt inredning av ytterligare bostad som annars är lovbefriade enligt PBL 9 kap. 4 a-c §§.”

Natur och park

Nulägesbeskrivning

Planområdet ligger i anslutning till ett villaområde som har en relativt hög grad välvuxna träd trots den höga tätheten av villabebyggelse. På respektive tomt finns ett antal större träd och norr om det mittersta bostadshuset finns ett antal planterade fruktträd.

Lidingös grönplan

Planområdet ligger i närheten av vad som i Lidingös grönplan är utpekat som ett grönt samband och en grön värdekärna. Planområdet ligger på gränsen till ett kärnområde för barrskog och i ett spridningssamband för ädellövmiljöer. Området ligger inte inom något ekologiskt särskilt känsligt område (ESKO).

Planförslag och konsekvenser

Detaljplanen bedöms inte medföra konsekvenser för naturmiljön. Detaljplanen reglerar andelen mark som ska vara genomsläpplig.

Gator och trafik

Nulägesbeskrivning

Gator

Bostadshusen inom planområdet ligger längs en avstickande väg från Kottlavägen. Gatan är smal och har en varierande bredd på mellan 2,8–3,9 meter. Vägen når alla tre husen och avslutas med en mindre vändplan i anslutning till huset som ligger längst västerut. Vändplanen har en radie på drygt 6 meter.

Parkering

Samtliga bostadshus har infarter från den avstickande vägen och har möjlighet till parkering i anslutning till respektive huvudbyggnad. Parkering ska ske inom kvartersmark.

Gång- och cykel

Kottlavägens avstickande del, mellan Kottlavägen och vändplanen medger cykling och gång i blandtrafik. Gång- och cykelväg ansluter därefter till den avstickande delens västra ände, vid vändplanen.

Kollektivtrafik

Norr om planområdet passerar Lidingöbanan och station Kottla ligger cirka 25 meter från området. Busslinje 201 som går mellan Ropsten och Kottla stannar i direkt anslutning till Lidingöbanans station.

Planförslag och konsekvenser

Vändplanen har en radie på ca 6 meter. Denna radie är kortare än vad som rekommenderas men bedöms i det enskilda fallet som godtagbart då leveranser och sophantering har kunnat hanteras i flera år. Gällande fordonstrafik försörjer vägen endast tre fastigheter vilket medför ett begränsat antal trafikrörelser dagligen. Detaljplanen medför en möjlighet att bredda gatan och vändplanen en meter söderut.

Bilden visar en jordartskarta från SGU. Planområdet markerat med svart oval.Bilden visar en jordartskarta från SGU. Planområdet markerat med svart oval.

Geotekniska förhållanden

Nulägesbeskrivning

Marken inom planområdet består huvudsakligen av berg med inslag av morän.

Planförslag och konsekvenser

Grundläggningsförhållanden för ny- och tillbyggnation är goda.

Teknisk försörjning

Nulägesbeskrivning

Vatten och avlopp

Fastigheterna ligger inom stadens verksamhetsområde för vatten och avlopp. Fastigheten Lidingö 10:573 är ansluten till kommunal hantering av dagvatten, spillvatten och dricksvatten. Det östra bostadshuset på fastigheten Lidingö 10:564 har en anslutningspunkt för spillvatten och dricksvatten. Det västra bostadshuset är inte anslutet till kommunalt avlopp utan har en egen septiktank. Byggnaden är ansluten till kommunalt vatten men ledningen är utdömd och behöver ersättas.

Värme

Fjärrvärmeledningar finns dragna längs gatan. Det finns möjligheter till att koppla på fastigheterna.

El

Planområdet är försörjt med el.

Ledningar, tele, fiber och digital kommunikation

Ledningar finns dragna längs med gatan och in på fastigheterna.

Avfall

I området finns kommunal avfallshämtning och avfallshantering sker i direkt anslutning till respektive bostadshus. Närmaste återvinningsstation ligger cirka 850 m öster om planområdet längs Södra Kungsvägens förlängning.

Planförslag och konsekvenser

Vatten och avlopp

Vid avstyckning av fastigheten 10:564 behöver båda fastigheterna ges varsin förbindelsepunkt för vatten och avlopp. Endast den östra byggnaden har det i dag. Vattenledningen till den västra byggnaden är utdömd och ska bytas ut när spillvattenledning dras till fastigheten.

Dagvatten

Nulägesbeskrivning

Marken inom planområdet sluttar i nordlig riktning och avvattnas huvudsakligen mot Lidingöbanan och dagvattenbrunnar i dess anslutning. Stora delar av planområdet består av genomsläppliga material så som gräs, planteringar, buskar och träd.

Planförslag och konsekvenser

Ingen dagvattenutredning har tagits fram under planprocessen eftersom planens genomförande inte förväntas ha negativa effekter på dagvattenhanteringen, då planförslaget i huvudsak befäster befintlig användning av marken. En viss utökning av byggrätterna medges men bedöms ha marginell påverkan på dagvattenflödet främst då det finns goda förutsättningar för ett lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD). Detta säkerställs i plankartan genom en skrivning om att takvatten ska infiltreras inom respektive fastighet samt begränsas av byggrätterna och andelen hårdgjord yta som tillåts. Dagvattenlösning ska följa stadens riktlinjer.

Risker, miljö, hälsa och säkerhet

Förorenad mark

Nulägesbeskrivning

Inga kända markföroreningar finns inom planområdet. Ingen verksamhet med potential till att kunna förorena marken har bedrivits inom planområdet. Staden har inför uppstart av detaljplanen studerat planeringsförutsättningarna och bedömt att området inte kan anses vara förorenat och därmed inte utgör någon risk för människors hälsa.

Radon

Nulägesbeskrivning

Berggrunden i Lidingö klassas som normalriskmark beträffande radon.

Bilden visar en bullerkarta, dygnsekvivalent ljudnivå för väg- och spårtrafik prognosår 2040, högsta frifältsvärde vid fasad samt ljudutbredning 1,2 m över mark.Bilden visar en bullerkarta, dygnsekvivalent ljudnivå för väg- och spårtrafik prognosår 2040, högsta frifältsvärde vid fasad samt ljudutbredning 1,2 m över mark.

Buller

Nulägesbeskrivning

Kända bullerkällor i planområdets närhet som kan orsaka buller är Kottlavägen och Lidingöbanan. Enligt förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader gäller följande krav på bullernivåer från spårtrafik och vägar:

Buller från spårtrafik och vägar bör inte överskrida:

  1. 60 dBA ekvivalent ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad

  2. 50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden.

Om denna ljudnivå ändå överskrids gäller enligt förordningen följande:

  1. minst hälften av bostadsrummen i en bostad ska vara vända mot en sida där 55 dBA ekvivalent ljudnivå inte överskrids vid fasaden, och

  2. minst hälften av bostadsrummen ska vara vända mot en sida där 70 dBA maximal ljudnivå inte överskrids mellan kl. 22.00 och 06.00 vid fasaden.

Planförslag och konsekvenser

Planområdet är beläget intill Kottlavägen och Lidingöbanan, vilket ger en risk för störande buller, vibrationer och stomljud. Buller och stomljud från arbetsfordon och spårunderhåll, exempelvis spårslipning och spårriktning, kommer att förekomma. Buller från underhållsarbeten uppstår vanligen nattetid då dessa arbeten måste utföras under trafikfri tid. Det går dessutom inte att utesluta att högre ljudnivåer från arbetsfordon kan uppstå jämfört med fordon i linjetrafik.

En trafikbullerutredning har tagits fram under planprocessen (DMTK, 2023-04-14). Trafikbullersituationen vid byggnaderna har beräknats för prognosår 2040 för vägtrafik och prognosår 2050 för spårbunden trafik. Stomljud och vibrationer har bedömts utgående från mätningar utförda i befintliga byggnader samt i marken.

Buller

Trafikbullerberäkningarna visar att riktvärden för ljudnivå vid fasad klaras utan särskilda åtgärder vid alla tre fastigheter. Det finns även ytor på alla fastigheter där riktvärden för uteplats klaras. Uteplatser är i dag placerade inom dessa områden. Ljudnivån från högtalarutrop på Kottla station, samt bommar vid plankorsningen, upplevdes vid platsbesök som låg, och bedöms vara väl anpassad för att minimera risken för störning. Högtalarutrop och buller från underhållsarbeten, exempelvis i samband med grus-, snöröjning och klottersanering, kommer att förekomma. Dessa bullerstörningar uppstår vanligen nattetid då vissa underhållsarbeten måste utföras under trafikfri tid.

Ekvivalent ljudnivå beräknas bli som högst 56 dBA vid byggnadsfasad med dagens trafik, respektive 58 dBA för prognosår 2040. Riktvärden för ljudnivå vid fasad klaras därmed utan åtgärder. Det finns även ytor på varje fastighet där riktvärden för uteplats klaras, både idag och för prognos.

Vibrationer

Riktvärden för kännbara vibrationer bedöms klaras utan åtgärder i både befintliga och tillkommande byggnader. Högsta uppmätta komfortvägda vibrationsnivå i byggnad är 0,015 m/s, att jämföra med riktvärdet 0,4 m/s. Då berget ligger ytligt, och alla byggnader bedöms vara grundlagda på berg, är de låga nivåerna väntade. Det bedöms inte finnas någon risk att riktvärden för kännbara vibrationer överskrids i någon byggnad inom planområdet, varken befintlig eller tillkommande. Detta gäller även om tågens hastighet skulle öka, eller om byggnad skulle uppföras närmare spårområdet än idag.

Stomljud

Då berget i området ligger ytligt riskerar tågen primärt att ge upphov till stomljud, medan risken för kännbara vibrationer är låg. Riktvärden för stomljud bedöms klaras på samtliga boningsvåningar i de befintliga byggnaderna, förutsatt att tåg stannar vid stationen. När tåg passerar i hög fart kommer riktvärden möjligen att överskridas i rum på bottenvåning (första boningsvåning). Då husen är befintliga, och total ljudnivå i samtliga rum bedöms styras av luftljud, är bedömningen att detta bör kunna tillåtas.

Stomljud är ljud som uppkommer i byggnader till följd av de vibrationer som sprids från spåren, genom berg och mark, till byggnadsstommen. Stomljud uppfattas som störande vid lägre ljudnivåer än luftburet ljud, dels på grund av hög andel lågfrekvent ljud, dels då ljudet inte går att riktningsbestämma och inte heller går att komma ifrån genom att exempelvis byta rum. Genom förebyggande åtgärder vid uppförande av nya byggnader kan överföringen av vibrationer från mark till byggnad minskas, vilket sänker stomljudsnivån. Att åtgärda stomljudsproblematik i efterhand är både kostsamt och komplicerat, och ger sällan lika bra resultat.

För att minska vibrationsöverföringen till en byggnad krävs någon form av vibrationsdämpande skikt mellan byggnadsstomme och berg. I vissa fall kan det räcka med ett lager av kross och/eller cellplast mellan bottenplatta och berg. Om det inte bedöms tillräckligt används normalt skivor/remsor av Sylomer eller liknande produkter, som placeras exempelvis mellan påle/plint och bottenplatta. Alternativt mellan källarvägg och bottenplatta, om stomljud kan tillåtas i källarplan.

För att säkerställa att riktvärden för stomljud klaras i tillkommande bostadsbyggnad på Kottlavägen 17B har en planbestämmelse som reglerar högsta stomljudsnivå införts i plankartan.

Om byggnaden grundläggs på berg, utan någon form av stomljudsdämpande åtgärd, och boningsrum placeras på bottenplatta är det sannolikt att stomljudsnivån i dessa rum överskrider riktvärdet 32 dBA LpAFmax. Med en byggnadsstomme med låg dämpning skulle stomljudsnivån teoretiskt även kunna överskrida riktvärdet en våning upp. Förutsett att byggnaden grundläggs och konstrueras på ett sätt som håller nere stomljudsnivån bedöms riktvärden kunna klaras oavsett var på fastigheten byggnaden uppförs.

Ras, skred, erosion, sättningar

Nulägesbeskrivning

Planen syftar till att bekräfta nuvarande markanvändning och marken inom planområdet är redan bebyggd. Planområdet är inte utpekat som riskområde för ras, skred eller erosion i kartunderlag från SGI.

Planförslag och konsekvenser

Risken för ras, skred och erosion anses vara mycket liten.

Översvämningsrisk

Nulägesbeskrivning

Marken inom planområdet sluttar relativt jämnt ner mot norr och inom planområdet finns inga uppenbara lågpunkter som ska kunna leda till översvämning.

Planförslag och konsekvenser

I planförslaget bedöms det inte föreligga någon översvämningsrisk.

Farligt gods

Nulägesbeskrivning

Rekommenderad led för transport av farligt gods ligger mer än 150 meter från planområdet. Risker kopplade till transport av farligt gods anses inte vara betydande för planarbetet.

Lidingöbanan

Nulägesbeskrivning

Lidingöbanan ligger precis norr om planområdet. Från närmaste bebyggelse till närmaste spårmitt är det 12,8 meters avstånd. På järnvägsspåret förekommer enbart persontrafik. Risker kopplade till Lidingöbanan utgörs av urspårning och tågbrand.

Planförslag och konsekvenser

Risker förknippade med urspårning och tågbrand bedöms som låga. Höjdskillnaden mellan plattformen och befintlig bebyggelse gör att bebyggelsen får ett ytterligare skydd vid en eventuell urspårning. Inom fastigheten Lidingö 10:564 förses marken inom 25 meter från närmaste spårmitt med korsmark för att säkerställa att ny huvudbyggnad inte hamnar för nära spårområdet med hänsyn till risksituationen.

Sannolikheten för kollision mellan två tåg är mycket låg till följd av de säkerhetssystem som finns installerade. Systemet innebär att tågen aldrig kommer för nära varandra, att de inte kör in i en växel som är felställd och att röd signal inte kan ignoreras.

Arbeten inom fastigheterna som kan komma att påverka Lidingöbanan behöver anmälas. För att initiera kontakt ska ”Blankett för anmälan av aktiviteter som påverkar kollektivtrafiken” skickas in till Region Stockholm. Denna går att finna på www.sll.se/bygga.

Räddningstjänsten tillgänglighet i området

Nulägesbeskrivning

Framkomlighet för räddningstjänstens fordon tillgodoses på gatumark och inga gator specifika för räddningstjänst föreslås i detaljplanen.

Planförslag och konsekvenser

Vid en eventuell utryckning finns risk att räddningstjänstens fordon blockerar den enda utfarten för fastigheterna inom planområdet. Beroende på typ av fordon finns risk att backrörelser krävs för att komma till huvudgata.

Tillgänglighet

Nulägesbeskrivning

Planområdet nås via befintlig väg. Inom kvartersmark finns goda möjligheter att tillgänglighetsanpassa bebyggelsen trots terrängen.

Planförslag och konsekvenser

Befintlig byggnad på Lidingö 10:564 (östra byggnaden) har en utvändig trappa med nio trappsteg för att nå huvudingången. Byggnaden förses med förvanskningsförbud och rivningsförbud. Tillräckligt utrymme inom kvartersmark finns för att tillgänglighetsanpassa byggnaden utvändigt.