I direkt anslutning till fastigheten finns det bostadsbebyggelse i öster och Södra Kungsvägen med kontor och verksamheter i väster.
Byggnaden byggdes som bostadshus enligt då gällande stadsplan från 1913, vilket det allra flesta av den närliggande bostadsbebyggelsen gjorde. Därav läses denna fastighet in i den byggnadsstruktur som tillhör det större villaområdet i öster. Denna plan är fortfarande grundläggande i området och väl synlig i kvarters- och fastighetsbildningen. Området präglas av villastadens tidiga bebyggelse, med terränganpassade villor på generösa trädgårdstomter. Många har sin ursprungliga karaktär i behåll.
På fastigheten Geväret 23 finns en huvudbyggnad. Bygglov gavs 1934 för en enbostadsbyggnad i ett plan med källare och vind. 1943 gavs bygglov för att delvis inreda vinden samt för en mindre tillbyggnad mot öster.
Detaljplaneförslaget syftar till att bekräfta nuvarande markanvändning, vilket är bostadsändamål. På hela fastigheten kommer bostad att tillåtas vilket öppnar upp för bygglovsprövning gällande utbyggnad av bostadshuset och/eller tillhörande funktioner. Detaljplaneförslaget tillåter samma byggrätt för fastigheten som i gällande detaljplan, med en största byggnadsarea på 250 kvm och en högsta nockhöjd på 42 meter över angivet nollplan.
Byggrätten begränsas inom förslaget till att bara få innehålla en huvudbyggnad och en komplementbyggnad samt endast friliggande enbostadshus. Avstyckning av fastigheten kommer inte vara möjligt, då minsta fastighetsstorlek regleras till 1000 kvm. Huvudbyggnad ska placeras 4,5 meter från fastighetsgräns. Komplementbyggnad ska placeras 4,5 meter från fastighetsgräns men får placeras intill 1 meter från fastighetsgräns efter grannens medgivande. Komplementbyggnad får ha en högsta nockhöjd på 37 meter över angivet nollplan.
Längs med den västra sidan av fastigheten vidareförs prickmarken från gällande plan, dels för att undvika att ombyggnation av befintlig byggnad lokaliseras för långt ut mot Södra Kungsvägen, dels för att bibehålla gängse mönster i bebyggelseområdet. På prickmarken tillåts bullerreducerande åtgärder, plank och stängsel.
Fastighetens markanvändning enligt gällande detaljplan är Handel och kontor. Den gällande detaljplanen reglerar de fastigheter som ligger längs med östra sidan av Södra Kungsvägen inom kvarteret Geväret. Samtliga övriga fastigheter som regleras av detaljplanen har också markanvändning Handel och kontor.
Motiveringen till markanvändningen i gällande detaljplan från 1997 var den rådande bullersituationen vid Södra Kungsvägen. De fastigheter som uppfördes som bostadshus har däremot fått vidareföras som bostadshus men utan möjlighet att utföra bygglovspliktiga åtgärder. Det gäller tre fastigheter i den norra delen av planområdet, bland dessa Geväret 23. Fastigheten har således aldrig använts för verksamheter, handel eller kontor.
Lidingö centrum ligger 500 m från planområdet. Där finns diverse handel och service.
Detaljplanen ändrar fastighetens markanvändning från Handel och kontor till Bostad. Detta gör i praktiken ingen skillnad då fastigheten alltid har använts som bostad. Ingen yta för verksamheter kommer att försvinna.
Inga intresseområden vad gäller flora, fauna eller rödlistade arter finns registrerade inom planområdet och det ligger inte inom ett område som bedömts som ekologiskt särskilt känsligt. Dock ligger det inom ett område med ekologiska samband både för barrskog och ädellövskog.
Inför detaljplanens granskning utfördes en trädinventering. Vid inventeringen återfanns ett skyddsvärt träd på grannfastigheten Geväret 24. Trädet är en ek med en större hålighet med mulm. Träd med håligheter är mycket värdefulla eftersom de ofta utgör boplats för en mängd olika arter.
Detaljplaneförslaget anses inte innebära några konsekvenser för natur och park eftersom förslaget bekräftar dagens markanvändning. De ekologiska sambanden anses inte påverkas då planområdets yta är liten.
Det skyddsvärda trädet ligger på grannfastigheten och det finns således begräsningar för vilket skydd man kan ge det inom detaljplanen. Trädet ligger dock i direkt anslutning till fastigheten Geväret 23:s skaftväg som fungerar som in- och utfart. Skaftvägen är prickmarkerad vilket innebär att marken inte får bebyggas. För att skydda trädet ytterligare så får marken heller inte hårdgöras, då asfaltering kommer att exempelvis försvåra gasutbytet för trädet.
Fastigheten ligger inom den kulturhistoriska miljön i södra delen av Hersby. Den omfattar den södra delen av Lidingö villastad. Internationella stildrag som bland annat blandande fasadmaterial och höga valmade takfall, likväl som romantiska stildrag som tinnar och torn kan ses i området.
Kulturinventering över Lidingö visar att flertalet byggnader inom kvarteret Geväret är kulturhistoriskt värdefulla. Byggnaden på Geväret 23 har dock inte klassats som det.
Detaljplanen bedöms inte påverka angränsande kulturmiljö negativt. Bestämmelser om byggnadens utformning samt byggrätt anses ha formulerats så att byggnaden på fastigheten vid eventuell ombyggnation följer gängse mönster i södra delen av Hersby. Detaljplanen är således utformad så att bebyggelseområdets värden inte riskerar att skadas.
Eftersom den nuvarande byggnaden på fastigheten inte är klassad som en kulturhistoriskt värdefull byggnad innehåller planen inga förvanskningsbestämmelser.
På grund av höjdskillnaderna kan fastigheten inte nå Södra Kungsvägen direkt från in- och utfart. Fastigheten når huvudgatorna Södra Kungsvägen och Lejonvägen via lokalgatan Drottningvägen.
Trafikmätning på Drottningvägen gjordes i september 2020 och visade på 1150 fordon per dygn (f/d) med en medelhastighet på 28 km/h.
In- och utfart sker via skaftväg mot Drottningvägen och parkering anordnas inom kvartersmark på egna fastigheten.
I närområdet finns inga strukturerade cykel eller gångbanor och inte heller till fastigheten i fråga. Undantaget gäller den del av Drottningvägen som ansluter till Lejonvägen i norr. Drottningvägen är hastighetsreglerad till 30 km/h.Längs Södra Kungsvägen finns gång- och cykelbanor.
Busshållplats Drottningvägen ligger drygt 100 meter från fastigheten. Det tar ca 10 min till Ropsten där anslutande tunnelbana finns.
Ett genomförande av detaljplanen bedöms inte ha någon påverkan eller medföra någon förändring på gator och trafik.
Marken inom planområdet består av urberg.
Befintlig byggnad inom planområdet har stått på platsen länge. Risker kopplade till markförhållanden bedöms vara minimala.
Fastigheten ingår i VA-verksamhetsområde och är i dag ansluten till kommunalt VA från anslutningspunkt i Drottningvägen.
Fastigheten har egen uppvärmning genom värmepanna.
Befintliga ledningar finns i området via nätleverantören Ellevio. Fastigheten är i dag ansluten till ledningsnätet. Ledning går längs med nuvarande infart till befintligt enbostadshus.
I området finns ett teleledningsnät via Skanova. Ledning går längs med nuvarande infart till befintligt enbostadshus.
I området finns kommunal avfallshämtning.
Teknisk försörjning och avfallshantering kommer vid planens genomförande inte att förändras.
Fastigheten har trädgårdskaraktär med gräsmatta, träd, buskar och planteringar. Dagvattnet omhändertas därför mestadels med lokal fördröjning. Fastigheten är ansluten till dagvattenledning i Drottningvägen.
Eftersom kapaciteten i det tekniska dagvattennätet utanför fastigheten är begränsad behöver dagvattnet omhändertas inom den egna fastigheten i största del. Dagvatten ska därför omhändertas enligt metoden Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD) så långt som det är möjligt enligt Lidingö stads dagvattenpolicy. Det ska bidra till att dagvatten som når kustvattnen, sjöar eller vattendrag ska ha sådan kvalitet att det inte försvårar möjligheten att uppnå miljökvalitetsnormer.
Bestämmelse läggs till i plankartan avseende att minst 65 % av fastighetsarean ska vara genomsläpplig. Bestämmelsen syftar till att motverka stora hårdgjorda ytor (asfaltering, plattläggning) och främja mjuka ytor (gräs, grus), vilka skyddar mot exempelvis översvämningar vid skyfall.
Plankartan innehåller också en bestämmelse om att takvatten ska infiltreras på fastigheten. Trots att fastigheten ligger på urberg, vilket kan begränsa möjligheten till djupare infiltration, är det möjligt att infiltrera dagvatten inom lagren av grus och gräsyta. Dagvatten kan således fördröjas och renas innan det når dagvattennätet. Fastigheten ligger på en höjd, med ett naturligt fall ner mot Drottningvägen, där dagvattenbrunn finns.
Det finns inte några kända markföroreningar inom planområdet. Ingen verksamhet som skulle kunna förorena marken har bedrivits inom planområdet.
Om markföroreningar skulle påträffas vid markarbeten ska tillsynsmyndigheten, stadens miljö- och stadsbyggnadskontor, underrättas.
Berggrunden i Lidingö klassas som normalriskmark beträffande radon. Inga aktuella mätningar av radonrisken har gjorts inom planområdet. Fastigheter i stadsdelen Hersby har vid mätningar övervägande visat på värden under riktvärdet.
Vägar i planområdets närhet som kan orsaka buller i området är Södra Kungsvägen. 1997 ersattes gällande stadsplan från 1930-talet, som angav villabebyggelse på fastigheten, med en detaljplan som anger handel och kontor som användningsbestämmelse. Detta på grund av bullersituationen invid Södra Kungsvägen, som ansågs vara olämplig för bostadsändamål. I enlighet med förordning om trafikbuller vid bostadsbyggnader har riktvärdena sänkts för trafikbuller utomhus efter att planen antogs.
Enligt förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader gäller följande krav på bullernivåer från spårtrafik och vägar:
Buller från spårtrafik och vägar bör inte överskrida:
60 dBA ekvivalent ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad
50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden.
Om denna ljudnivå ändå överskrids gäller enligt förordningen följande:
minst hälften av bostadsrummen i en bostad ska vara vända mot en sida där 55 dBA ekvivalent ljudnivå inte överskrids vid fasaden, och
minst hälften av bostadsrummen ska vara vända mot en sida där 70 dBA maximal ljudnivå inte överskrids mellan kl. 22.00 och 06.00 vid fasaden.
Efterklang utförde under kvartal 1, 2023 en utredning av hur vägtrafikbullret på Södra Kungsvägen påverkar fastigheten. Delar av utredningen redovisas i detta avsnitt och utredningen i sin helhet finns som bilaga till detaljplanen.
Beräkningarna har utförts enligt den nordiska beräkningsmodellen för vägtrafik (Naturvårdsverkets rapporter 4653) med SoundPlan version 8.2. De ekvivalenta och maximala bullernivåerna på grund av vägtrafik har beräknats och redovisas i steg om 5 dBA. Beräkningarna visar att ekvivalent ljudnivå vid mest utsatta fasad uppnår högst 55 dBA. Maximal ljudnivå vid mest utsatta fasad uppnår högst 70 dBA. Kartorna nedan kommer ifrån utredningsmaterialet.
Beräkningarna visar att samtliga riktvärden gällande fasadnivåer samt uteplatser enligt trafikbullerförordningen erhålls på byggnaden på Geväret 23 som den ser ut i dag.
I tillägg till detta, ligger enligt bostadens planlösning minst hälften av bostadsrummen mot den östra sidan av byggnaden, där beräknad ekvivalent ljudnivå är under 50 dBA.
Om framtida byggnation på fastigheten inte markant skiljer sig i läge eller höjd från befintlig byggnad bör planlösningar kunna väljas fritt. Med lämpliga val av fasadkonstruktioner bedöms även möjligheten att klara Boverkets riktlinjer om buller inomhus från yttre källor som god.
Detaljplaneförslaget innebär en ändring av markanvändningen till bostad samt en möjlighet till att inom markanvändningen utnyttja byggrätten som planen tillåter. Den västra sidan av fastigheten överskrider enligt underlaget föreskrifter gällande buller vid fasad och således ställs krav på plankarta och planbestämmelser för att se till att boendemiljön blir acceptabel även vid en ombyggnad.
Därav är den västra sidan av fastigheten är reglerad med prickmark där marken inte får förses med byggnad. Bullerreducerande åtgärder som exempelvis ett plank är däremot tillåtet att uppföra på prickad mark. I tillägg till det, regleras även att minst en balkong/uteplats till bostaden ska placeras så att den utsätts för högst 50 dBA ekvivalent ljudnivå och högst 70 dBA maximal ljudnivå.
Enligt SGU:s kartunderlag för ras, skred och erosion är planområdet inte utpekat som ett riskområde med avseende på ras, skred eller erosion. Marken inom planområdet består av urberg.
Risken för ras, skred och erosion bedöms som minimal.
Planområdet ligger inte inom ett område som har risk för översvämning vid 100-års regn. Större delen av tomten ligger på en plushöjd om ca 33–34 meter ovan nollplanet (RH2000) och riskerar inte att översvämmas vid stigande havsnivå.
I planförslaget bedöms det inte föreligga någon översvämningsrisk.
Strax väster om fastigheten ligger Södra Kungsvägen som är sekundär led för farligt gods. Byggnadens västra fasad ligger inom buffertzonen om 25 meter från sekundär led för farligt gods. Hela fastigheten ligger inom buffertzonen om 40 meter från sekundär led för farligt gods.
Enligt Länsstyrelsens riktlinjer för planläggning intill vägar och järnvägar där det transporteras farligt gods är det lämpligt, för de flesta sekundära leder, att det ska finnas ett bebyggelsefritt skyddsavstånd om minst 25 meter mellan vägen och markanvändning bostäder. I en del fall kan det vara möjligt att bygga närmare än mindre än 25 meter, även om det sannolikt inte blir aktuellt med ett skyddsavstånd om mindre än 15–20 meter.
Detta gäller i de fall där det går få transporter och/eller där de olyckor som kan inträffa endast kan få allvarliga konsekvenser inom ett kort avstånd. Samtidigt skriver Länsstyrelsen att riskbilden kan variera väldigt mycket mellan olika leder – både beträffande sannolikheten för en olycka med farligt gods samt vilka konsekvenser som kan inträffa, varför det är svårt att ge en allmängiltig vägledning för sekundära leder för farligt gods.
Södra Kungsvägen är en sekundär transportled för farligt gods, vilket betyder att vägen endast bör användas av farligt godstransporter som ska till eller från lokala målpunkter längs med vägen (dvs. genomfart med transporter längs vägen ska ej ske). Södra Kungsvägen sträcker sig längs den södra sidan av ön, mellan brofästet vid Torsvik till Gåshaga hamn.
Längs vägen är bland annat drivmedelstationer, mindre industrifastigheter och bilverkstäder lokaliserade. Någon information om vilka ämnen och vilka mängder som transporteras på aktuell vägsträcka finns inte tillgängligt. Hastighetsbegränsningen på aktuell vägsträcka är satt till 60 km/h. Mätningar av trafikflödet gjordes senast 2020 i en punkt strax söder om planområdet, där årsdygnstrafik (ÅDT) var 9625 fordon per dygn. Andelen tung trafik (över 3,5 ton) på hela Södra Kungsvägen är enligt statistik från Lidingös tekniska kontor 5,2 % av all trafik. 5,2 % av 9625 fordon är ca 500 fordon för tung trafik per dygn.
Andel transporterat farligt gods av ÅDT för tung trafik bedöms utifrån nationellt uppmätt statistik framtaget av myndigheten Trafikanalys. Statistik för åren 2015 till och med 2021 har tillämpats och denna visar att andelen transporter som innefattar farligt gods av den tunga trafiken är cirka 1,2 %. Av de 500 tunga trafikfordon estimeras att 6 farligt godstransporter passerar området per dag. Utifrån vägens klassificering som sekundär farligt godsled, samt verksamheterna som passeras efter planområdet, räknas detta vara en hög estimering.
Större delen av tomten ligger på en plushöjd om ca 33–34 meter ovan nollplanet (RH2000). Södra Kungsvägens körbana ligger invid fastigheten på en plushöjd om ca 27 meter ovan nollplanet. Fastigheten ligger således till största delen betydligt högre upp än körbanan.
Fastigheten och bostadsbyggnaden ligger betydligt högre upp än Södra Kungsvägen vilket skapar en naturlig vertikal separation mellan transportleden och fastigheten. Denna vertikala distans minskar risken för direkt påverkan av farliga ämnen om en olycka skulle inträffa på vägen nedanför och innebär en riskreducerande effekt vid exempelvis olycka med läckage av brandfarlig vätska och pölbrand. Fastigheten har även ett plank längs med fastighetsgräns mot vägen.
Hastigheten förbi fastigheten är förhållandevis låg med 60km/h. Vägen har dubbla körfält där de mötande körfälten är avskilda från varandra med mitträcke för att minimera risken och skydda närliggande områden. Detta minskar risken för mötesolyckor och kan förhindra att fordon som transporterar farligt gods kolliderar med andra fordon om de skulle tappa kontrollen eller råka ut för en olycka.
Södra Kungsvägen är en av Lidingös större vägar. Statistik gällande trafikolyckor på vägen visar en varierande bild. Olycksfrekvensen är låg vid planområdet.
Sammanfattningsvis ger både den vertikala separationen och närvaron av skyddsbarriärer en extra nivå av säkerhet för fastigheten när det gäller risken för en allvarlig olycka med farligt gods på den närliggande farligt godsleden. Dessa faktorer tillsammans minskar även riskerna för en direkt påverkan och spridning av farliga ämnen.
Detaljplanen medger befintlig markanvändning och avståndet bedöms som godtagbart i det enskilda fallet. Byggnaden bedöms inte vara utsatt för risk med anledning av Södra Kungsvägens klassificering som sekundär led för transporter med farligt gods. Den nya bostadsbyggnaden ges inga planbestämmelser med avseende på planområdets närhet till Södra Kungsvägen.
Norr om planområdet, i korsningen Lejonvägen och Södra Kungsvägen, finns en bensinstation. Den är lokaliserad på fastigheten Repslagarebanan 1.
Enligt Länsstyrelsen i Stockholms läns riktlinjer ska inom 100 meter från en drivmedelsstation med medelstor försäljningsvolym alltid risksituationen och olägenheterna för människor och miljö analyseras och bedömas. Ur både risk-, miljö- och hälsoskyddssynpunkt bör ett minimiavstånd på 50 meter alltid hållas från bensinstation till bostäder. Vid nybyggnation av bostäder bör alltid ambitionen vara att hålla ett avstånd på 100 meter från bensinstationen till bostäder.
Personintensiva verksamheter bör inte lokaliseras närmare än 50 meter från en bensinstation om de ska inrymma människor som kan ha svårt att snabbt genomföra en utrymning. Byggnaden på fastigheten ligger 106 m från bensinstationens fastighetsgräns.
Detaljplanen innehåller inga planbestämmelser om särskilda åtgärder med anledning av bensinstationen. Detaljplanen bedöms kunna genomföras utan att närheten till bensinstationen innebär en risk, då säkerhetsavståndet uppfylls för bostadsbyggnaden. Vid ombyggnation reglerar plankartan att bostadsbyggnaden inte får placeras närmare än 4,5 meter till fastighetsgräns, vilket innebär att säkerhetsavståndet på 100 m uppfylls då med.
Befintligt enbostadshus nås med grusad infart och uppställningsplats kan angöras inom 50 meter från fasad. Kommunal brandpost finns ca 65 meter från bostadshuset.